English
 
به انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود

اخبار

در حضور وزیر راه و شهرسازی صورت گرفت؛ امضای تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران در بندر امام‌خمینی(ره)

در حضور وزیر راه و شهرسازی صورت گرفت؛ امضای تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران در بندر امام‌خمینی(ره)
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شرکت سهامی انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران، در حضور دکتر «آخوندی» وزیر راه و شهرسازی و در همایش روز حمل‌ونقل، تفاهم‌نامه «سرمایه‌گذاری برای احداث و بهره‌برداری نخستین انبار چند منظوره و مکانیزه فاز دوم بندر امام خمینی(ره)» میان شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران و اداره‌کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان امضا شد.

دکتر آخوندی در این مراسم با استقبال از امضای این تفاهم‌نامه و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برای توسعه بنادر کشور گفت: اقتصاد ملی ایران باید برای تکمیل زیرساخت مورد نیاز تامین منابع مالی کند، اما کمبود این منابع سبب شده است دولت نتواند در این حوزه زیربناهای مورد نیاز را تکمیل کند؛ بنابریان حضور بخش خصوصی در بخش دریانوردی و بنادر کشور موجبات رشد کشور را فراهم می‌آورد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه باید گفتمان در حوزه اقتصادی کشور صورت گیرد و ساختارهای آن تغییر کند و اجرای همه خدمات زیربنایی با بودجه دولتی امکانپذیر نیست، اظهار داشت: هزینه‌های عمران و آبادانی کشور به شدت روند نزولی دارد و باید از توانمندی بخش خصوصی در این زمینه استفاده شود. سرمایهگذاری بخش خصوصی در واقع سرمایه‌گذاری برد - برد است.
وزیر راه و شهرسازی افزود: بدون شک توسعه ایران صداقت، فداکاری و شجاعت می‌خواهد و آنهایی که از هزینه‌ها صحبت می‌کنند، هیچ کمکی به پیشرفت و آبادانی کشور نمی‌کنند.

بر اساس این گزارش، «محمد سعیدنژاد» مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی نیز در مراسم عقد قرارداد و تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری در بنادر به ارزش ۳۶ هزار میلیارد ریال با بخش خصوصی اظهار داشت: سازمان بنادر محور توسعه فعالیت خود را بر سرمایه‌گذاری بخش خصوصی قرار داده و باید سازمانی باشد که تجهیزکننده سرمایه‌گذاری بخش خصوصی باشد و امسال نسبت به پارسال با ورود سرمایه‌گذاران مختلف خارجی در شرایط مناسبی قرار داریم.

وی افزود: در بخش سرمایه‌گذاری تا به امروز ۴۶۴ میلیارد تومان امسال در بنادر کشور هزینه شده و جمع کل سرمایه‌گذاری خصوصی در بنادر کشور ۷ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان است و در قراردادهای قبلی با بخش خصوصی سال گذشته ۶۲ مورد قرارداد و تفاهم‌نامه داشتیم که ۳۵ مورد آن به مرحله نهایی رسید.

گفتنی است، بر اساس این تفاهم‌نامه مبادله شده، شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران نخستین انبارهای چند منظوره و مکانیزه در اراضی پشتیبانی بندر امام خمینی(ره) (فاز دوم این بندر) را با سرمایه‌گذاری 310 میلیارد ریال در زمینی به مساحت 5 هکتار در مدت زمان 24 ماه احداث خواهد کرد. 

این قرارداد که در قالب BOT به امضا رسیده است، حق بهره‌برداری از انبارها را به مدت 18 سال به شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران واگذار می‌کند و بر اساس نظرهای کارشناسی و طرح‌های توجیهی تهیه شده، سرمایه‌گذاری صورت گرفته در مدت زمان کم‌تر از هشت سال بازگردانده خواهد شد. این انبارها که مساحتی بالغ بر 28 هزار مترمربع خواهند داشت، ظرفیت انبارش سالانه بیش از یک میلیون تن کالا را دارا هستند.

گفتنی است؛ پیش از این، مهندس «ولی آذروش» مدیرعامل و نایب رییس هیئت‌مدیره شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران در سخنان خود بارها ضمن اشاره به سهم 92 درصدی بنادر جنوبی کشور در سپهر تجارت و مبادله کالای کشورمان با سایر کشورها، بر ضرورت حضور در بنادر بزرگ با هدف توسعه کسب‌وکار شرکت به عنوان یکی از باسابقه‌ترین شرکت‌های ارایه دهنده خدمات تخلیه، بارگیری و انبارداری در کشور، تاکید نموده و استراتژی نفوذ در بنادر جنوبی به عنوان اپراتور را در رأس امور توسعه شرکت در حوزه بازاریابی ترسیم کرده است.

شایان ذکر است، بندر امام خمینی(ره) به عنوان بزرگ‌ترین و باسابقه‌ترین بندر کشور با دارا بودن 35 پست اسکله، بیشترین مبادله کالای جمهوری اسلامی ایران در حوزه غلات، فولاد، کارگو، کالاهای فله و فرآورده‌های خوراکی را داراست.

بر اساس این گزارش، سازمان بنادر و دریانوردی و شرکت های بخش خصوصی قراردادهایی به ارزش ۳۶ هزار میلیارد ریال برای سرمایه گذاری در توسعه بندرهای تجاری کشور امضا کردند و قرار است ۸۶۱ میلیارد ریال در بندر خرمشهر، یک هزار و ۷۸۵ میلیارد ریال در بندر چابهار، پنج هزار و ۱۱۲ میلیارد ریال در بندر بوشهر و دو هزار و ۳۹۸ میلیارد ریال در بندرهای استان گیلان سرمایهگذاری شود. همچنین با امضای این قراردادها در بخش های مختلف بندری و پسکرانه ها مقرر شد بخش خصوصی دو هزار و ۸۶۹ میلیارد ریال در بندر امیرآباد، هشت هزار و ۳۱ میلیارد ریال در بندرهای استان خوزستان و ۱۳ هزار و ۷۵۰ میلیارد ریال در بندرهای استان هرمزگان سرمایه‌گذاری کند.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در حاشیه امضای این قراردادها به خبرنگاران گفت: با امضای این قراردادها مجموع سرمایهگذاری بخش خصوصی در بندرهای کشور به ۱۰۰ هزار میلیارد ریال افزایش یافت.

   
    

۵ دی ۱۳۹۵ ۱۵:۴۶
تعداد کلیک: ۱,۱۳۵

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500