English
 
به انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود

اخبار

بازدید دکتر «جهانگیری» از دستگاه‌های اجرایی واردات کالا در فرودگاه بین‌المللی امام‌خمینی(ره)

بازدید دکتر «جهانگیری» از دستگاه‌های اجرایی واردات کالا در فرودگاه بین‌المللی امام‌خمینی(ره)
معاون اول رییس‌جمهوری گفت: بعد از کادر پزشکی و درمانی، یکی از جاهایی که به صورت شبانه‌روزی و با تمام توان در جهت مبارزه با کرونا فعالیت داشته است، گمرک و کارکنان آن هستند که از آن‌ها قدردانی و تشکر می‌کنیم.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شرکت سهامی انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران، نشست هم‌اندیشی درباره اقدامات گمرک ایران در مقابله با کرونا و برنامه‌های جدید گمرک در سال جهش تولید با حضور دکتر «اسحاق جهانگیری» معاون اول رییس‌جمهوری و دکتر «فرهاد دژپسند» وزیر امور اقتصادی و دارایی و دکتر «رضا رحمانی» وزیر صنعت، معدن و تجارت، دکتر «انوشیروان محسنی‌بندپی» استاندار تهران و دکتر «مهدی میراشرفی» رییس‌کل گمرک و جمعی از مسئولان کشور، در گمرک فرودگاه امام‌خمینی(ره) برگزار و دکتر اسحاق جهانگیری در این نشست از تلاش شبانه‌روزی کارکنان گمرک برای مبارزه با کرونا قدردانی کرد و گفت: بعد از کادر پزشکی و درمانی، یکی از جاهایی که به صورت شبانه‌روزی و با تمام توان در جهت مبارزه با کرونا فعالیت داشته است، گمرک و کارکنان آن هستند که از آن‌ها قدردانی و تشکر می‌کنیم.

دکتر اسحاق جهانگیری با بیان این‌که این نشست به منظور بررسی میدانی آخرین وضعیت نحوه تخلیه و بارگیری، شرایط و چگونگی ترخیص کالاها و تجهیزات اهدایی و وارد شده از مرز هوایی به کشور در راستای پیشبرد اهداف ستاد ملی مبارزه با ویروس کرونا برگزار شده است، افزود: گمرک یکی از دستگاه‌های خیلی مهم در حوزه اقتصاد و همچنین مراقبت از سلامت جامعه است که طی سال‌های اخیر به سرعت به سمت الکترونیکی کردن فعالیت‌های خود حرکت کرده است.

وی با بیان اینکه برای تامین کالاهای اساسی در سال ۹۹ برنامه‌های جدی اندیشیده شده است، گفت: به فضل الهی دغدغه‌ای در این زمینه وجود ندارد و بنده به طور روزانه پیگیر میزان ذخایر کالاهای اساسی کشور هستم تا اگر کمبودی وجود دارد، مرتفع شود.

جهانگیری با اشاره به گزارش هفته گذشته وزیر اقتصاد و دارایی در خصوص وجود ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تن کالای اساسی در بنادر و گمرکات کشور گفت: با همراهی بانک مرکزی و واردکنندگان، شرایط ورود این کالاها به کشور مهیا شده تا دغدغه‌ای در این زمینه وجود نداشته باشد.

معاون اول رییس‌جمهوری از فعالان اقتصادی که با اعتبار خود کالای مورد نیاز مردم را تهیه و به کشور وارد می‌کنند،‌ به عنوان سرمایه‌های کشور یاد کرد و گفت: این اعتبار فعالان اقتصادی ارزشمند است و ما از آن‌ها سپاس‌گزاریم. 

وی افزود: در گزارش وزیر همچنین به وجود ۴ میلیون تن کالای غیر از کالای اساسی که از قبل در بنادر و گمرکات کشور مانده بود اشاره شد که تصمیمات خوبی نیز در این زمینه اتخاذ شده است تا صاحبان کالا در مقابل صادرات بتوانند از این محل تسویه لازم را انجام دهند تا با واردات این کالاها میزان تولید در کشور افزایش یابد.

جهانگیری با بیان اینکه مبارزه با قاچاق باید با جدیت دنبال شود، اظهار داشت: قاچاق بلایی بر جان تولید و اقتصاد کشور است. البته راه مبارزه با قاچاق در درجه نخست نظامی نیست، بلکه اقتصادی است. سیاست‌های اقتصادی مناسب می‌تواند مانع از رواج قاچاق و رفتن افراد به این سمت شود.

وی افزود: در واقع در بحث مدرنیزاسیون رویه‌ها و حرکت به سمت کنترل‌های غیرمزاحم، گمرک از سازمان‌های جلودار بوده و همواره به‌عنوان یک سازمان تحول‌خواه عمل کرده است.

معاون اول رییس‌جمهوری با اشاره به اینکه گلایه و شکایت از گمرک بسیار کم بوده است، گفت: درخصوص عملکرد گمرک تقریباً هیچ انتقاد یا گلایه‌ای به من منتقل نشده و این نشان می‌دهد که مدیران و کارکنان گمرک تلاش می‌کنند تا وظایف و مسئولیت‌های خود را به درستی انجام دهند.

دکتر جهانگیری در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: در بحث کسب درآمد نیز عملکرد گمرک خوب بوده و غالباً بیش از تعهد خود عمل کرده است.

وی با اشاره به اینکه گمرک به عنوان مرزبان تجاری در بحث صادرات و واردات نقش و مسئولیت اصلی را برعهده دارد، بر هماهنگی و همکاری همه سازمان‌ها و دستگاه‌های مسئول در امر تجارت با گمرک تأکید کرد.

معاون اول رییس‌جمهوری همچنین با ابراز رضایت از تلاش و خدمات مدیران و کارکنان گمرک به ویژه کارکنان گمرکات مرزی در بحث ترخیص اقلام پزشکی و بهداشتی مورد نیاز برای مقابله با کرونا تصریح کرد: بعد از کادر پزشکی و پرستاری که فداکارانه در میدان حضور دارند یکی از جاهایی که شبانه‌روزی در مرزها و گمرکات مشغول خدمات‌‌رسانی به جامعه و به ویژه ترخیص کالاهای مورد نیاز برای مبارزه با کرونا بوده گمرک و کارکنان آن است که من از آن‌ها تشکر و قدردانی می‌کنم.

وی با اشاره به سخنان مطرح شده از سوی مدیران‌کل چند گمرک مرزی از طریق ویدیو کنفرانس گفت: پذیرفته نیست که در مرزهای کشور با این حجم از تجارت، مشکل وجود داشته باشد. همه دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی خواهان پیشرفت کشور هستند و باید با هماهنگی با گمرک در این زمینه فعالیت کنند. اگر جایی مشکل وجود دارد و نیازی به مصوبه دولت است در این زمینه اقدام خواهیم کرد.

گفتنی است؛ در این نشست، معاون اول رییس‌جمهوری و سایر حاضران از طریق ویدیو کنفرانس با فعالیت برخی از گمرکات مرزی از جمله گمرکات هرمزگان، پرویزخان در کرمانشاه و باشماق در کردستان به صورت آنلاین آشنا شد و مدیران گمرکات مزبور گزارش‌هایی را ارایه دادند.

بر اساس این گزارش، «رضا رحمانی» وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در این نشست هم‌اندیشی اقدامات گمرکی برای مقابله با کرونا از ثبت سفارش تا واردات انواع ماسک پزشکی به کشور در ۴۸ ساعت خبر داد و گفت: با شیوع کرونا در کشور و با هدف تامین اقلام مورد نیاز در این مدت بیش از ۲۴ میلیون عدد ماسک وارد شده است و هم‌اکنون مراحل واردات بیش از ۴۰ میلیون عدد دیگر نیز در حال انجام است.

وی با بیان این‌که گمرک جمهوری اسلامی ایران، امور تشریفات واردات و صادرات را انجام می‌دهد و وزارت صنعت، معدن و تجارت مسئولیت اصلی این حوزه را برعهده دارد، افزود: بسیاری از مسایل و مشکلات واردات و صادرات در این مدت به دقت رصد شده و از سال گذشته در تلاش هستیم کمبودهای موجود در زیرساخت صادراتی را رفع کنیم. البته با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری، موتور پیشران تجارت در سال ۹۹ توجه به بازارهای داخلی است که حتماً این امر مهم را هم‌زمان با توسعه صادرات غیرنفتی و توجه به تجارت خارجی کشور با جدیت دنبال خواهیم کرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: با توجه به موفقیت‌های به دست آمده در سال ۹۸ در حوزه تجارت خارجی و توجه وزارت صنعت، معدن و تجارت به فرصت های تجاری و بازارهای صادراتی ۱۵ کشور همسایه به عنوان یک پروژه ویژه، امسال نیز این برنامه تداوم خواهد یافت؛ چراکه، سال ۹۸ اقدامات خوبی در حوزه توسعه تجارت خارجی کشور انجام شد و یکی از دلایل پایین نیامدن میزان صادرات، همکاری خوب بین وزارت صمت و وزارت اقتصاد و دارایی و به خصوص گمرکات کشور بوده است و یکی از مواردی که امسال می‌تواند به توسعه امور در حوزه تجارت خارجی کمک کند، شفافیت در حوزه انبارداری کالاها در محوطه‌های گمرکی و دیگری رسوبات کالا در گمرکات است که باید در این خصوص اقدامات مناسب‌تری انجام شود.

بنا بر این گزارش، دکتر «فرهاد دژپسند» وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز در نشست هم‌اندیشی پیرامون اقدامات گمرک ایران در مقابله با کرونا و برنامه‌های گمرک در سال جهش تولید با بیان اینکه ترخیص کالاها ظرف مدت ۴۸ ساعت، رتبه کشور را در شاخص‌های جهانی از جمله در تجارت فرامرزی ارتقا داده است، جزییات نقش گمرک در مقابله با کرونا و تحقق جهش تولید در سال جاری را اعلام و اظهار کرد: گمرک در جایگاه مرزبان اقتصادی کشور، در صادرات غیرنفتی به عنوان موتور رشد اقتصادی و همچنین در تسهیل واردات کالاهای سرمایه‌ای، واسطه‌ای و مواد اولیه که حدود ۸۵ درصد واردات کشور را شامل شده و سهم مهمی در فرآیند تولید کشور دارد، نقش ویژه‌ای در اقتصاد کشور ایفا می‌کند. علاوه بر این، گمرک با پیگیری این سیاست، نقش برجسته‌ای در کشفیات و مبارزه با قاچاق کالا و همچنین بهبود محیط کسب‌وکار ایفا کرده است.

همچنین رییس‌کل گمرک ایران در این با بیان اینکه در پایان سال 98 موفق شدیم 1000 میلیارد تومان مازاد بر درآمد محقق شده کسب کنیم که این امر نتیجه تلاش و همت مدیران و کارکنان گمرک است، تاکید کرد: با وجود آنکه طبق قانون، مدیریت واحد مرزی در بحث تجارت به گمرک محول شده ولی برخی از دستگاه‌ها تمکین نمی‌کنند و این امر بعضی اوقات چالش‌برانگیز است.

دکتر «مهدی میراشرفی» در ادامه با اشاره به حرکت گمرکات پیشرفته جهان به سوی کنترل‌های غیرمزاحم و غیرمملوس، گفت: گمرک جمهوری اسلامی ایران در راستای افزایش امنیت و تسهیل تجارت، اقدامات زیادی انجام داده که از جمله آن‌ها می‌توان به پیاده‌سازی سامانه‌های الکترونیکی، پنجره واحد تجارت فرامرزی، سامانه کارشناسی مجازی، گمرک موبایل، پلمپ هوشمند و شبکه فعالان مجاز اقتصادی (AEO) اشاره کرد.

وی افزود: با به‌کارگیری پلمپ هوشمند و نصب تراشه الکترونیکی RFID بر روی آن، در حال حاضر مبادی ورودی و خروجی 6 گمرک مهم کشور به این سامانه مجهز شده که در آینده با توسعه این سامانه، تمام مسیرهای ترانزیتی کشور تحت پوشش قرار خواهد گرفت و امکان هرگونه تخلف و انحراف از مسیر در مورد محموله‌های ترانزیتی به صفر خواهد رسید و سامانه رهگیری پلمپ هوشمند هم‌اکنون به صورت آزمایشی در گمرکات بازرگان، سرخس، لطف‌آباد، دوغارون و... راه‌اندازی شده است.

رییس‌کل گمرک گفت: یکی از روش‌های مؤثر برای کنترل و رصد محموله‌های تجاری به‌ویژه کانتینرهای حامل کالای ترانزیت خارجی و داخلی، استفاده از «کوادکوپتر» است که می‌تواند به افزایش امنیت و کاهش تخلفات تجاری ازجمله قاچاق کالا کمک کند که این ابزار را در گمرک به‌کار گرفته‌ایم.

دکتر میراشرفی توسعه دروازه‌های مشترک مرزی با کشورهای همسایه، توسعه و تکمیل پنجره واحد تجارت فرامرزی، پیاده‌سازی مدیریت ریسک هوشمند و پویا، توسعه پروژه تیر الکترونیکی و گمرک موبایل را از برنامه‌های مهم گمرک در سال‌جاری خواند و جزییات مربوط به نحوه اجرای این برنامه‌ها را برای معاون اول رئیس جمهوری توضیح داد.

وی با بیان اینکه ما در گمرک به صورت 24 ساعته فعالیت می‌کنیم، خاطرنشان کرد: علاوه بر انجام وظایف جاری در حال حاضر مدیران و کارکنان گمرکات مرزی به خاطر تحریم‌ها و شروع بیماری کرونا فشار مضاعفی را تحمل می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه هوشمندسازی گمرک سبب تسهیل کارها و کاهش قیمت‌های تمام شده کالاها می‌شود، گفت: در پایان سال 98 موفق شدیم 1000 میلیارد تومان مازاد بر درآمد محقق شده کسب کنیم که این امر نتیجه تلاش و همت مدیران و کارکنان گمرک است.

وی همچنین اجرای مدیریت ریسک در گمرک را موفقیت‌آمیز خواند و افزود: در بحث مدیریت ریسک، سه مسیر سبز، زرد و قرمز داشتیم که در مسیر سبز حجم کالاها در سال 98 از 35 درصد به 51 درصد رسید و معنای آن این است که برای فعالان اقتصادی تسهیلات بهتر و بیشتری فراهم شده است.

رییس‌کل گمرک با بیان اینکه در سال 98 کشفیات قاچاق نسبت به سال قبل از آن سه برابر شد، اظهارداشت: علی‌رغم آنکه طبق قانون مدیریت واحد مرزی در بحث تجارت به گمرک محول شده ولی برخی از دستگاه‌ها تمکین نمی‌کنند و این امر بعضی اوقات چالش‌برانگیز است.

این گزارش حاکی است؛ «صفاری طاهری» مدیرکل گمرک فرودگاه امام‌خمینی(ره) نیز گفت: در یک ماهه گذشته ٣٥ هزار بسته در قالب ٢٢٥ محموله هوایی اهدایی از کشورهای مختلف در کم‌ترین زمان ممکن از گمرک فرودگاه امام‌خمینی ترخیص و تحویل هلال احمر شده است و در این مدت محموله‌های بهداشتی و دارویی تجاری نیز که بالغ بر ٥٠ تن بوده است با حداقل اسناد و به صورت حمل یکسره از گمرک فرودگاه امام ظرف مدت ٤٨ ساعت ترخیص شده است.

وی ضمن اشاره به تغییر کارکرد و وظایف گمرک خاطر نشان کرد: امروزه وظیفه اصلی گمرک دیگر تنها وصول درآمدها و درآمدزایی نیست، بلکه تسهیل تجارت و شراکت در بخش تجارت است؛ به‌ویژه در این ایام، حمایت از سلامت و بهداشت جامعه از وظایف مهم گمرک به‌شمار می‌رود و انتظار است با توجه به تحریم‌های پیش روی کشور نمونه کالاهای تولیدی و کالاهای اساسی در قالب بند ١ ماده ٣٨ همچنان این قابلیت را داشته باشد که بخشی از نیازهای تولیدی کشور را بتوانیم از این مسیر تامین کنیم.

شایان ذکر است؛ پس از این نشست، «رضا رحمانی» وزیر صنعت، معدن و تجارت، «مهدی میراشرفی» معاون وزیر اقتصاد و رییس‌کل گمرک جمهوری اسلامی ایران، «عباس قبادی» معاون بازرگانی داخلی وزارت صمت و هیئت همراه با حضور در گمرک فرودگاه بین‌المللی امام‌خمینی(ره) به منظور بررسی میدانی آخرین وضعیت نحوه تخلیه و بارگیری، شرایط و چگونگی ترخیص کالاها و تجهیزات اهدایی و وارد شده از مرز هوایی به کشور در راستای پیشبرد اهداف ستاد ملی مبارزه با ویروس کرونا از شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی امام‌خمینی(ره) بازدید کردند.

گفتنی است؛ در این بازدید، وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت از شرایط و نحوه چگونگی ارایه خدمات به‌صورت شبانه‌روزی و مستمر، قدردانی و ابراز رضایت کردند.







۲۰ فروردین ۱۳۹۹ ۱۱:۵۷
تعداد کلیک: ۱,۷۴۶

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
 
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:  
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500