English
 
به انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود

اخبار

جوابیه روابط عمومی و ارتباطات شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران در ارتباط با دپوی داروهای کرونایی در یکی از شرکت‌های تابعه

جوابیه روابط عمومی و ارتباطات شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران در ارتباط با دپوی داروهای کرونایی در یکی از شرکت‌های تابعه

روابط عمومی و ارتباطات شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران در خصوص اخبار منتشره مبنی بر دپوی حدود 18 تن مواد اولیه و داروهای کرونایی از سوی شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی فرودگاه امام خمینی(ره)، جوابیه‌ای صادر کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران، روابط عمومی و ارتباطات این شرکت در خصوص اخبار منتشره مبنی بر دپوی حدود 18 تن مواد اولیه و داروهای کرونایی از سوی شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی فرودگاه امام خمینی(ره) در برخی از خبرگزاری ها و پایگاه های خبری، جوابیه‌ای به شرح زیر صادر کرد.

  

مدیران مسئول / سردبیران محترم خبرگزاری ها و پایگاه های خبری

 

با سلام و احترام،

حسب انتشار اخباری مبنی بر «دپوی حدود 18 تن مواد اولیه و داروهای کرونایی در شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی فرودگاه امام خمینی(ره)» از شرکت‌های تابعه این شرکت در روزهای اخیر و بیان مطالبی در این خصوص؛ بدین‌وسیله به جهت رفع ابهام و تنویر اذهان عمومی با تکیه بر قوانین جاری کشور و با توجه به ماده 23 قانون مطبوعات، به آگاهی می‌رساند:

الف‏- شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران از شرکت های تابعه صندوق بازنشستگی کشوری با شش دهه فعالیت اقتصادی و بازوی لجستیک و مورد اعتماد گمرک جمهوری اسلامی ایران به عنوان مرجع تحویل گیرنده کالا بر اساس قرارداد فیمابین با گمرک ج.ا.ا. مستقر در بیش از 40 نقطه از بزرگ‌ترین و اصلی‌ترین گمرکات زمینی، دریایی و هوایی کشور به ارائه خدمات انبارداری، تخلیه و بارگیری، حفاظت و ایمنی کالا و خدمات جانبی مرتبط در رویه‌های واردات و صادرات کالاهای تجاری به ویژه در مبادی ورودی و خروجی اصلی کشور می‌پردازد و همواره به عنوان یکی از شرکت‌های سود ده در جهت تامین حقوق بازنشستگان کشوری در مجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، شناخته می‌شود.

ب– در راستای وظایف مرجع تحویل گیرنده کالا، به استناد بند «ک» ماده یک قانون امور گمرکی، مسئولیت تحویل و نگهداری کالاهایی که تشریفات گمرکی آنها انجام نشده است در اماکن گمرکی بر عهده مرجع تحویل گیرنده است. همچنین به استناد بند «ت» ماده یک، شرکت ها و شعب تابعه این شرکت به عنوان یکی از مراجع تحویل گیرنده کالا در ردیف اماکن گمرکی محسوب شده و این اماکن تحت نظارت گمرک می‌باشند.

در همین راستا پس از تنظیم و ارائه اظهارنامه اجمالی کالا توسط شرکت حمل و نقل به گمرک (ماده 18 ق.ا.گ.) و سپس موافقت و دستور تخلیه توسط گمرک (ماده 19 ق.ا.گ.) کالاهای مذکور به مرجع تحویل گیرنده، تحویل می‌گردد. لذا تخلیه کالا و تحویل آن به مرجع تحویل گیرنده منوط به موافقت گمرک بوده و اطلاعات و مشخصات کالاهای ورودی توسط شرکت‌های حمل و نقل از طریق سامانه گمرکی (EPL) به گمرکات اجرایی اظهار می‌گردد.

ج‏- مسئولیت مرجع تحویل گیرنده کالا صرفا حفظ و نگهداری کالاهای موجود در انبارهای گمرکی از هنگام تحویل گرفتن کالا آغاز شده و در زمان تحویل دادن کالا پایان می پذیرد. (ماده 25 ق.ا.گ.) 

د‏- به استناد بند «پ» ماده 3 قانون امور گمرکی، انجام تشریفات قانونی ترخیص و تحویل کالا به صاحب کالا و یا نماینده قانونی وی و بررسی اسناد ترخیص به منظور احراز صحت شرایط ترخیص (مجوزهای قانونی و غیره)، جزء وظایف و اختیارات گمرک می‌باشد و لذا مرجع تحویل گیرنده هیچ‌گونه مسئولیتی در روند خروج کالا از اماکن گمرکی در راستای تشریفات قانونی را ندارد.

هـ‏- بنا بر اظهارات ریاست محترم سازمان غذا و دارو در برنامه گفتگوی 18:30 شبکه خبر در تاریخ 23‏/05‏/1400؛ گمرک ایران، وزارت صمت، بانک مرکزی و سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت متولی اصلی ترخیص مواد اولیه دارویی از گمرک هستند و داروهای دپو شده در انبارهای عمومی فرودگاه امام خمینی (ره) بدون هماهنگی آن سازمان وارد شده و آنچه با هماهنگی آن سازمان وارد شود، پای هواپیما با هماهنگی گمرک ترخیص خواهد شد.

و – همچنین در بخشنامه ‌ای که اخیراً از سوی ستاد گمرک ج.ا.ا خطاب گمرکات اجرایی صادر گردیده چنین تکلیف شده است که ورود و ترخیص انواع واکسن وارداتی، مواد اولیۀ دارویی، انواع دارو، ماشین آلات و تجهیزات تولید واکسن و هرگونه کالای وارداتی مرتبط با کرونا  باید ترخیص فوری، بدون تخلیه در انبار، از پای پرواز یا توسط کامیون حامل این اقلام، بدون انجام تشریفات گمرکی (به جز بازرسی اجمالی)، با اخذ مجوز یا درخواست وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و بصورت «حمل یکسره» و شبانه روزی از گمرکات اجرایی مربوطه، با تنظیم صورتجلسه یا صدور حکم حمل یکسره صورت پذیرد.

ز‏- از ابتدای همه گیری ویروس کرونا و در راستای مسئولیت اجتماعی شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران و شرکت‌ها و شعب تابعه و همگام با مدافعان سلامت کشور نسبت به تحویل کالاهای کرونایی و سایر کالاهای مرتبط با این موضوع، در حدود 650 ردیف قبض انبار به وزن 1150 تن با دستور گمرک اجرایی و بدون دریافت هزینه‌های مترتب با انبارداری و خدمات تخلیه و بارگیری و... در حدود بیست میلیارد ریال توسط شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی امام خمینی (ره)، اقدام شده است.

 

باسپاس

روابط عمومی و ارتباطات

شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران

 

 

۲۵ مرداد ۱۴۰۰ ۱۷:۱۹
تعداد کلیک: ۷۳۱

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500