English
 
به انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود

اخبار

همایش «چشم انداز اقتصاد ایران در سال 95» برگزار شد

همایش «چشم انداز اقتصاد ایران در سال 95» برگزار شد
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شرکت سهامی انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران به نقل از اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل صندوق بازنشستگی کشوری، همایش «چشم انداز اقتصاد ایران در سال 95؛ الزامات شرایط جدید برای سرمایه‌گذاری صندوق‌های بازنشستگی » با هدف هم‌افزایی و بررسی راه‌کارهای سرمایه‌گذاری در صندوق بازنشستگی و با حضور دکتر «علی ربیعی» وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، دکتر «محمود اسلامیان» مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری، مدیران عامل هلدینگ‌ها و مدیران‌ ارشد و اعضای هیئت مدیره شرکت‌های اقتصادی صندوق از جمله «جمشید قسوریان جهرمی» نایب رییس هیئت‌مدیره و مدیرعامل شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران، معاونان ستاد مرکزی شرکت و جمعی از نخبگان اقتصادی کشور در مرکز همایش‌های کتابخانه ملی برگزار شد.

دکتر «علی ربیعی» در این همایش گفت: بی‌تردید نظام اقتصادی و اجتماعی ایران یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین دوره‌های تاریخی خود را سپری می‌کند. دورانی که از یک‌سو با شتاب، پیچیدگی و درهم‌تنیدگی و ابهامات بسیار در تحولات محیط بیرونی و درونی و دشواری در تحلیل و تفسیر درست وضع موجود و هم پیش‌بینی آینده همراه است و از سوی دیگر گذار به دوره‌ای نوین در مسیر دستیابی به افقی بلند و روشن با ذخیره ارزشمند امید و مشارکت ملی را تجربه می‌کند. علاوه بر این، موفقیت دولت در متوقف‌ساختن رشد منفی اقتصاد و آغاز دوران رشد باثبات و بلندمدت، کاهش تورم تا آستانه تک رقمی شدن که همه کارشناسان  بر درستی این اقدام تاکید کرده‌اند، فضای مساعد و باثبات اقتصادی در تصمیم‌گیری‌ها و سیاست‌گذاری‌ها را فراهم ساخته است.

وی ادامه داد: ارتقای رتبه ایران در محیط کسب‌وکار (34 پله ارتقا)، تشکیل مجلس جدید و فراهم‌شدن امکان هم‌سوسازی این قوه با سیاست‌های معطوف به پیش‌برد اهداف اقتصادی، ثبات نسبی بازار ارز، مدیریت مطلوب تعهدات مالی دولت طی سه سال اخیر و مدیریت مناسب بودجه‌های عمرانی کشور از طریق اجرای طرح‌های عمرانی اولویت‌دار، برخورداری از ذخایر عظیم نفت و گاز، برخورداری از عقلانیت و سخت‌کوشی و مجموعه این موارد می‌تواند فرصتی طلایی برای اقتصاد ایران در ترغیب فعالان اقتصادی داخلی و خارجی جهت راه‌اندازی چرخ‌های اقتصادی کشور و ایجاد زمینه‌های رشد پایدار و فراگیر در سال‌های پیش‌رو فراهم آورد.

وزیرتعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطر نشان کرد: شرایط نوین تنها برآمده از برجام و فرصت‌های برآمده از توافق عزت‌مندانه و پیروزی در مذاکرات هسته‌ای نیست، بلکه مهم‌تر از آن، نمایش عظیم و تاریخی تداول قدرت بر مدار مشارکت فراگیر و فعال، خردورزی و رفتار مسئولانه مدنی مردم عزیزمان است که امنیتی پایدار و ثبات و تداوم را به ارمغان آورده است. این شرایط، فرصتی بی‌بدیل برای پی‌ریزی دوران جدیدی از هدف‌گذاری توسعه ملی و اقدام و عمل برای اقتصاد مقاومتی را فراهم کرده است. دورانی که هدف آن توسعه پایدار، عادلانه و انسان‌مدار، رشد فراگیر و مستمر، اشتغال مولد و شایسته و بهره‌مندی عزت‌مندانه و مسئولانه از رفاه و مواهب توسعه برای جامعه‌ای مومن، اخلاق‌مدار، هویت‌مند و برخوردار از آرامش و سلامت تن و روان خواهد بود.

وزیر تعاون افزود: اقتصاد مقاوم و تاب‌آور بی‌گمان در سایه حفظ و انباشت سرمایه انسانی، موهبت‌های طبیعی و زیست محیطی، کارآیی و بهره‌وری حداکثری در تولید و اشتغال و نیز رقابت‌پذیری فعال و مبتنی بر خلاقیت و نوشوندگی فرآیند، فن‌آوری و روش، ساختار و سازماندهی و توسعه بازارها و تنوع بخشی به کسب‌وکارها ممکن خواهد بود و اقتصاد مقاومتی مستلزم ثبات و تداوم سیاسی و اجتماعی برآمده از عدالت در فرصت‌ها، قابلیت‌ها و زمینه‌های رشد و ارتقای فردی و اجتماعی، مشارکت و تعلق‌ورزی و نظارت شهروندی و اطمینان به کارکرد موثر و پایدار نهاد تامین اجتماعی است.

دکتر ربیعی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ورود جدی صندوق‌های بازنشستگی به عرصه‌های اجتماعی زندگی صاحبان و مشترکان آنها و اجرای نقش فعال در سیاست‌گذاری اجتماعی دوران سالمندی و بازنشستگی و بهبود معیشت آنان و مهم‌تر از آن بهره‌گیری موثر از دانش و تجربه خردمندان جامعه نباید به بهانه کسری منابع و اشتغال مدیریتی مغفول واقع شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: با وجود شرایط رکودی حاکم بر اقتصاد کشور طی چهار سال گذشته و وجود موانع جدی در برابر فعالیت بنگاه‌های اقتصادی، بازدهی صندوق‌های تامین اجتماعی کشور با سخت‌کوشی و بهبود مدیریت سازمانی در سال گذشته (1394) حدود 10 درصد بوده و ترمیم و تعدیل تصاعدی حقوق مستمری و تسهیل و تسریع در پاسخگویی به نیازهای آنان، تقویت تشکل‌های اجتماعی بازنشستگان و تعامل موثر با آنها مورد توجه جدی دولت یازدهم بوده است. از این رو، به گواهی پیش‌بینی‌های غالب نهادها و سازمان‌های پژوهشی جهانی و ملی، سال 1395 می‌تواند نقطه عطفی در تغییر جهت مسیر اقتصاد از رشدهای منفی و پایین، جبران عقب‌ماندگی‌های ناشی از آن و آغاز دوره‌ جدیدی از رشد و رونق اقتصادی برای ایران باشد.

* اسلامیان: صندوق بازنشستگی خادم 2.5 میلیون مشترک خود است

دکتر محمود اسلامیان در این همایش با اشاره بر این‌که صندوق 2.5 میلیون مشترک تحت پوشش دارد که خادم آن‌هاست و آن‌ها انتظار دارند که حداقل، حقوق را دریافت کرده و ما وظایف خود را به خوبی در مورد آن‌ها انجام دهیم، گفت: امیدواریم امانت‌دار خوبی برای این قشر باشیم و این سرمایه را به خوبی مدیریت کنیم. در این راستا، هم‌افزایی در هلدینگ‌های تخصصی، ایجاد شده و به‌زودی شاهد نتایج و برکات آن خواهیم بود؛ چراکه وقتی مجموعه‌ای بزرگ می شود لازم است فعالیت‌های هم سنخ آن در یک ردیف قرار گیرند و از پتانسیل بالاتری استفاده کنیم.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری، ثروت این صندوق را 20 هزار میلیارد تومان اعلام و ضمن ابراز امیدواری به منظور خروج کشور از رکود، عنوان کرد: شرایط در حوزه کلان کشور نگران کننده است و امیدوارم همه دست به دست هم دهند و کمک کنند تا با توجه به پتانسیل های بالقوه بالا در جهت رشد حرکت کنیم و در این مسیر حق نداریم از بستگان خود در سازمان‌های تابعه‌مان استفاده کنیم و باید این مسئله برای ما خط قرمز باشد. 

* شهشهانی: شناسایی شرکت‌های کم بازده و خروج آن‌ها از سیستم سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی ضروری است

بر اساس این گزارش، دکتر «محمود شهشهانی‌پور» معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی نیز در این همایش با اشاره بر این‌که شش هلدینگ تخصصی در صندوق بازنشستگی کشوری مد نظر قرار گرفته است، بیان کرد: بعد از تشکیل شرکت‌ها نیز نحوه نظارت بر امور مد نظر قرار گرفت و در طراحی ساختار، مدلی که انتخاب شد تقویت ساختار معاونت سرمایه‌گذاری‌ها و امور اقتصادی و تجمیع آن‌ها را در پی داشت و در این مسیر قرار بر این شد تا تغییرات در ساختار معاونت اقتصادی ایجاد شود و برای تدوین و اصلاح آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های لازم جهت افزایش سطح نظارت صندوق و سرمایه‌گذاری‌ها و عملکرد هلدینگ‌ها، کمیته تدوین استراتژی‌های صندوق در حوزه اقتصادی تشکیل شد و کمیته‌ ساماندهی شرکت‌های مشترک با تامین اجتماعی و کمیته ساماندهی شرکت‌های زیان ده و کم بازده نیز تشکیل شدند و در تلاش هستیم شرکت‌های کم بازده و ضررده را از سیستم سرمایه‌گذاری خود خارج کنیم.

* عبده تبریزی: اصلاح تعهدات جدید دولت نسبت به صندوق های بازنشستگی ضروری است

بنا بر این گزارش، دکتر «حسین عبده تبریزی» عضو عالی شورای بورس کشور نیز در این همایش گفت: اصلاح سن بازنشستگی، نحوه تعیین حقوق و اصلاح مقررات وراث از جمله مواردی است که باید برای ساماندهی وضعیت صندوق‌های بازنشستگی در دستور کار قرار گیرد. همچنین صندوق‌های بازنشستگی اکنون نیاز به تغییر ساختاری دارند؛ چراکه روند افزایش پرداختی‌ها به بازنشستگان به دلایلی همچون سن پایین بازنشستگی، افزایش تعداد بازنشستگان و بازنشستگی پیش از موعد، رخ داده است که باید اصلاح گردد.

عبده‌تبریزی همچنین نبود مقام ناظر بر صندوق‌ها را یکی از مشکلات عمده آن‌ها عنوان کرد و افزود: در دنیا به صورت ماهانه و حتی روزانه ارزش صندوق‌ها و موسسات تامین اجتماعی اعلام می‌شود. این در حالی است که در ایران، ارزش صندوق‌ها اعلام نمی‌شود. البته، شفاف‌سازی و گزارش‌دهی صندوق‌های بازنشستگی می‌تواند یکی از راه‌کارهای خروج و یا کاهش بحران در آن‌ها باشد.

* رنانی: اقتصاد ایران درگیر پنج لایه رکودی است

محسن رنانی، استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان نیز در سخنانی در این همایش، ایران را گرفتار در پنج لایه رکودی اقتصاد کلان، ساختاری، نهادی و حاصل از رکود جهانی و کاهش قیمت نفت دانست و گفت: اکنون اصلی‌ترین دشمنان کشور ما، رکود اقتصادی و بحران آب و فساد نظام اداری است که باید نظام سیاسی‌ بتواند از این سه بحران به صورت کم‌هزینه و سریع عبور کند، چون ممکن است دیگر فرصتی برای مدیریت این سه بحران نداشته باشیم.


   

  
   
   
  

 
۱۲ خرداد ۱۳۹۵ ۱۶:۳۶
تعداد کلیک: ۲,۸۹۸

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
 
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:  
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500