English
 
به انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود

اخبار

مهندس آذروش در همایش مدیران شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران: امیدوارم با تغییر نگرش و انجام تلاش مضاعف، تمامی شرکت‌ها و شعب تابعه را تا پایان سال از زیان‌دهی خارج کرده و انشاءالله به سوددهی برسانیم

مهندس آذروش در همایش مدیران شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران: امیدوارم با تغییر نگرش و انجام تلاش مضاعف، تمامی شرکت‌ها و شعب تابعه را تا پایان سال از زیان‌دهی خارج کرده و انشاءالله به سوددهی بر
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شرکت سهامی انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران، مهندس سیدعلی‌اکبر حجازی، رییس هیئت‌مدیره شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران در سومین نشست هم‌اندیشی مدیران ارشد شرکت‌ها و شعب تابعه که روز یک‌شنبه، سوم بهمن ماه 1395 در محل ستاد مرکزی برگزار شد، ضمن عرض تسلیت به مناسبت رحلت حضرت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی و همچنین شهادت آتش‌نشانان جان‌برکف این مرز و بوم در حادثه ساختمان پلاسکو، گفت: برگزاری این‌گونه نشست‌های هم‌اندیشی را به فال نیک می‌گیرم و این کار در زمره کارهای ارزشمند، اساسی و بنیادی در هر مجموعه‌ای است و خوشبختانه از زمانی که مهندس آذروش سکان هدایت شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران را بر عهده گرفتند، ما شاهد یک سری تحولات و نوع جدیدی از کارها در مجموعه هستیم.

ایشان با تاکید بر این‌که مهندس آذروش بیش از هر کس دیگری برای شرکت وقت می‌گذارد، تصریح کرد: انجام تلاش مضاعف و حضور و سرکشی مستمر و چند باره ایشان به همراه معاونان ستاد مرکزی از تمامی شرکت‌ها و شعب تابعه شرکت در سراسر کشور، ویژگی اصلی مدیریت مهندس آذروش در هدایت شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران است.

رییس هیئت‌مدیره شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران با بیان این‌که ماهیت اصلی برگزاری نشست مدیران، هم‌افزایی و هم‌فکری است، افزود: نشست‌های شعاری، صرفاً بی‌محتوا هستند، اما مشارکت همکاران از طریق بیان نقاط ضعف و قوت و به اشتراک‌گذاری تجربیات موفق در پیش‌برد امور شرکت موجب پیشرفت و مثمرثمر بودن این‌گونه نشست‌ها می‌شود. همچنین بهتر است از دیدگاه‌های مدیریتی خارج از مجموعه برای بیان نکات مدیریت عملیاتی و اجرایی نیز در این نشست‌ها استفاده شود که با برنامه‌ریزی مهندس آذروش و دعوت از مدیران ارشد نظام، این اقدام پسندیده نیز به وقوع پیوسته است.

مهندس حجازی با اشاره به مشکل نبود درک متقابل میان مجموعه‌های ستاد و صف در شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران، ادامه داد: برگزاری این نشست‌ها کمک می‌کند که این فاصله از میان برود. همچنین می‌توان برنامه‌ریزی مبتنی بر چرخش نیروها در بدنه شرکت و اعزام بدنه کارشناسی به همراه مدیران ارشد شرکت برای بازدید از شرکت‌ها و شعب تابعه را در پیش گرفت تا امور شرکت به بهترین نحو ممکن پیش برود.

ایشان ویژگی اصلی بخش خصوصی را انجام و پیگیری کارها از سوی مدیران ارشد و حتی مدیران میانی، هم‌پای بدنه کارگری مجموعه‌ها دانست و تاکید کرد: مدیران نباید در دفاتر، یک حفاظ برای خود ایجاد کنند؛ بلکه باید مصائب و مشکلات اجرایی کارها را در صحنه عملیات درک کنند تا بتواند به مانند حلقه‌های به‌هم پیوسته یک زنجیره عمل نمایند.
مهندس حجازی، دوری مدیریت از بدنه اجرایی را زمینه‌ساز ایجاد حاشیه در محیط‌های کاری برشمرد و گفت: بی‌کاری مزمن کارکنان، علت اصلی به‌وجود آمدن حاشیه در هر مجموعه‌ای است و میان وجود حاشیه و نوع مدیریت یک رابطه مستقیم وجود دارد.

رییس هیئت‌مدیره شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران، حذف حاشیه از کارها را رمز موفقیت مدیریت دانست و ادامه داد: باید در رابطه با تمامی ابعاد مدیریت شرکت، شفاف‌سازی صورت بگیرد و در این‌صورت است که در مجموعه احساس آرامش و حس مسئولیت به‌وجود می‌آید؛ اما در حالتی که منافع شخصی مقدم بر منافع شرکت شناخته شود، فساد و حاشیه به‌وجود خواهد آمد.

ایشان در ادامه به برخی از مصوبات هیئت‌مدیره برای حفظ جایگاه شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران اشاره کرد و گفت: یکی از تاکیدهای اصلی هیئت‌مدیره، بحث صرفه‌جویی در هزینه‌ها بود و اگر همت، پیگیری و تلاش مهندس آذروش در این زمینه نبود، این هدف محقق نمی‌شد؛ به عنوان مثال، هیچ‌یک از بدنه مدیریتی ارشد شرکت اعم از معاونان و مدیران شرکت برای پیگیری و انجام امور در شرکت‌ها و شعب تابعه در سراسر کشور هیچ‌گونه حق ماموریتی دریافت نمی‌کنند که با توجه به گستره عظیم فعالیت شرکت در سراسر کشور، کمک بزرگی به کاهش هزینه‌ها می‌کند.

تجهیز ناوگان حمل‌ونقل و ماشین‌آلات و تجهیزات شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران با استفاده از کمک مالی ارزی صندوق بازنشستگی کشوری بر اساس نیازهای حداقل پنج سال آینده از دیگر نکاتی بود که مهندس حجازی بر آن با توجه به مصوبات هیئت‌مدیره تاکید داشت و افزود: مکانیزه کردن تمامی امور در تمامی زمینه‌های کاری و مدیریتی شرکت باید تا سال آینده به پایان برسد تا زمینه بروز مشکل در شرکت از بین برود. همچنین مشتری‌مداری مبتنی بر احترام متقابل، از دیگر تاکیدهای هیئت‌مدیره بوده که مهندس آذروش با سفارش موکد بر مقوله ادب‌محوری، مشتری‌محوری و اخلاق‌مداری به‌خوبی توانسته‌اند که این امر را نیز محقق کنند که از این بابت از ایشان تشکر و قدردانی می‌کنیم.

بر اساس این گزارش، مهندس «ولی آذروش» مدیرعامل و نایب رییس هیئت‌مدیره شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران نیز در این نشست ضمن عرض خیرمقدم به مدیران خانواده زحمت‌کش و خدوم شرکت، پیشاپیش فرا رسیدن ایام‌‌الله دهه مبارک فجر را تبریک و فاجعه جان باختن تعدادی از آتش‌نشانان در راه نجات و خدمت به مردم در حادثه ساختمان پلاسکو را تسلیت و تعزیت گفتند.

ایشان در بخش نخست سخنان خود با اشاره به کتاب «چرخه‌های افول اخلاق در اقتصاد به عنوان یک سرمایه اجتماعی» که به‌تازگی مطالعه کرده بودند، گفتند: این‌که ما در مباحث اولیه خود تاکید داشتم که اگر بحث اخلاق‌مداری، ادب‌محوری و مشتری‌محوری را اصل کاری خود قرار دهیم، قطعاً با خود خیر و برکت همراه خواهد داشت، خوشبختانه دانشمندان علم اقتصاد نیز امروز در بحث توسعه به این نظریه رسیده‌اند و بر مقوله اخلاق تاکید دارند. بنابراین باید این مسیر را جدیت بیشتری دنبال کرد و در بحث‌های مدیریتی، تاکید بیشتری بر مقوله اخلاق و اخلاق‌مداری وجود دارد.

مدیرعامل و نایب رییس هیئت‌مدیره شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران با اشاره به زیان‌دهی بیش از 97 درصد شرکت‌ها و شعب تابعه در زمان انتصاب ایشان، اضافه کرد: تاکید و تصمیم اعضای هیئت‌مدیره شرکت برای برون‌رفت از بحران این است که شرکت‌هایی که در سه سال گذشته زیان‌ده بوده‌اند، منحل شده و یا به شعبه تنزل رتبه پیدا کنند. البته من از هیئت‌مدیره برای این شرکت‌ها تا پایان سال فرصت گرفتم که با یک مدیریت، هماهنگی، برنامه‌ریزی و انسجام و خط مشی و سیاست‌گذاری مدون و مشخص و البته با کمک خداوند بتوانیم وضعیت تمامی شرکت‌ها و شعب که وضعیت مطلوبی ندارند را سامان‌دهی کنیم تا از زیان خارج شوند و هم اکنون مفتخرم که بگویم با توجه به مدیریت کاهش و کنترل هزینه‌ها، شرکت به سوی یک وضعیت مطلوب در حال حرکت است و بیش از 40 درصد شرکت‌ها و شعب از زیان خارج شده‌اند و تا پایان سال با یک برنامه‌ریزی و جهت‌گیری، ان‌شاءالله تمامی شرکت‌ها و شعب از زیان خارج می‌شوند و این یک اصل است؛ زیرا من ساز و کارهای مدیریتی برای برون‌رفت از این وضعیت را هر روز با مدیران ارشد این شرکت‌ها هماهنگ می‌کنم. 

مهندس آذرش با تاکید بر این‌که خط قرمز ما، کار و تلاش صادقانه است، تصریح کرد: ما در تصمیم‌گیری و بحث مدیریت باید احساس کنیم که در یک اتاق شیشه‌ای قرار داریم که به آن مدیریت شفاف می‌گویند. وقتی مدیریت و تصمیم‌گیری در یک فضای سالم و شفاف صورت بگیرد، کارها نیز به خوبی پیش خواهد رفت و برای تحلیل شرایط موجود نیز باید ارزیابی کارهای گذشته و مقایسه آن‌ها با وضعیت حال حاضر، نشان‌دهنده روند رو به رشد و مناسب و مطلوب باشد.

ایشان با در ادامه با اشاره به پیگیری جدی سیستم و طرح جامع گمرکی از سوی گمرک جمهوری اسلامی ایران، افزود: شرکت ما توانسته است خود را با وضعیت الکترونیکی در زمینه صدور قبض انبار و بیجک الکترونیکی تطبیق دهد، البته باید یک برنامه‌ریزی منسجم و هدف‌مند برای سال آینده داشته باشیم. با این حال، با وجود اعلام رسمی گمرک درباره کاهش هشت درصدی در واردات کالا به کشور، خوشبختانه وضعیت تخلیه و بارگیری در شرکت ما وضعیت مطلوبی را نشان می‌دهد و آمارها و ارقام‌ها قابل قبول است؛ یعنی حدود 90 درصد افزایش تخلیه نسبت به سال گذشته و 88 درصد افزایش در بارگیری. بدین ترتیب، سهم بازار شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران در سال 93، از 6 و 7 دهم درصد به 7 و 6 دهم درصد در سال 94 رسید و در امسال نیز این سهم به 8 و 7 دهم درصد افزایش یافته است. به عبارت دیگر، سهم بازار با تلاش پرسنل، به‌کارگیری اخلاق‌مداری در مباحث اقتصادی و بهبود روش‌ها در تصمیم‌گیری و فرآیندها افزایش یافته است.

مهندس آذروش بهبود روش‌ها را یک اصل برای افزایش بهره‌وری شرکت عنوان کرد و گفت: مسیر بهبود روش‌ها نیز باید در رابطه با تعرفه‌های خدمات شرکت نیز پیاده‌سازی شود؛ چراکه  ما به سمت و سویی حرکت می‌کنیم که تعرفه‌ها را به صورت شفاف در پایگاه اینترنتی شرکت منتشر کنیم. به عناون مثال، تا پیش از این، بیش از 40 درصد انبارش کالا تحت عنوان کد 100 در مجموعه شرکت انبار می‌شدند که با وجود سهولت کار، اما درآمد بسیار ناچیزی برای شرکت حاصل می‌کرد که پاسخ‌گوی هزینه‌ها نیز نبود، اما با استفاده از بهبود روش‌ها از طریق پیاده‌سازی سیستم HSE در شرکت، توانستیم درآمدها را ضمن رعایت اصول بهداشتی و افزایش ضرایب ایمنی افزایش دهیم که از سوی صاحبان کالا نیز استقبال شد.

مدیرعامل و نایب رییس هیئت‌مدیره شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران با تاکید بر این مقوله که نمی‌توانیم روش‌های قدیمی را مبنای کار خود قرار بدهیم و باید نوآوری داشته باشیم و روش‌ها و حرکت‌های خود را بهبود بخشیم، افزود: در حال حاضر 10 درصد کالاها برای انبارش در ردیف کد 100 قرار می‌گیرند. این در حالی است که با وجود کاهش هشت درصدی واردات کالا، کاهش زمان رسوب کالا در انبارها بر اساس سیاست‌های گمرک از 27 روز در بخش واردات به 5 روز و از 5 روز در حوزه صادرات به یک ساعت و صرفاً افزایش 10 درصدی در تعرفه‌های سال 1395، فقط و فقط با استفاده از بهبود روش‌ها توانستیم ضمن افزایش سهم بازار، درآمدها و سود شرکت را نیز ارتقا دهیم. در صورتی که در سال 94، تعرفه به میزان 85 درصد در دو مرحله افزایش یافته بود. 

ایشان تصریح کردند: ایمان دارم، به شرطی که وقت بگذاریم و از حاشیه‌ها دوری کنیم، با یک برنامه‌ریزی و همت و تلاش می‌توانیم تا پایان سال تمامی شرکت‌ها و شعب تابعه را از زیان خارج کنیم و به سودآوری برسانیم. در این حالت است که لطف خداوند شامل حال ما می‌شود؛ چراکه ما امانت‌دار هستیم و 100 درصد این شرکت به قشر زحمت‌کش بازنشستگان کشوری تعلق دارد و باید این امانت را حفظ کنیم و در این مسیر کسانی که در گذشته از موقعیت خود سوءاستفاده کرده‌اند و منافع شخصی ایشان به خطر افتاده است، مانع‌تراشی کرده و حاشیه‌سازی می‌کنند. بنابراین باید از حاشیه‌ها پرهیز کرد؛ چراکه عملکرد افراد در زمان دوران تصدی یک مسئولیت، نمود شأن و شخصیت و امانت‌داری آن فرد است. خوشبختانه امروز همه کارهای ما با یک تصمیم‌گیری هدف‌مند و منسجم و در یک اتاق شیشه‌ای و روشن انجام می‌شود و هیچ کار مخفی نداریم و این موضوع، علت وضعیت مطلوب ما است.

مهندس آذروش همچنین با اشاره به کسب‌وکار جدید شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران، ادامه داد: یکی از بحث‌های بسیار خوبی که با برنامه‌ریزی، جهت‌گیری، سیاست‌گذاری و خط‌مشی هدف‌مند، درست و مدون هیئت‌مدیره در حال انجام است، کسب‌وکار زنجیره تامین کالا و صنعت لجستیک و حمل و نقل می‌باشد. چراکه حمل‌ونقل می‌تواند یک بحث بسیار مهم، محکم، قوی و البته مستمر درآمدی برای شرکت به‌شمار رود، آن هم در شرایطی که امروز درآمدهای ما با کاهش مواجه است. بنابراین ما باید به سمت و سوی کسب‌وکار جدید برویم که حمل و نقل یکی از آن‌هاست. از سوی دیگر، همه شرکت‌ها و شعب باید بتوانند برای خود کسب‌وکار جدید تعریف کنند که یکی از مهم‌ترین آن‌ها بحث حمل‌ونقل و لجستیک تامین کالا است که با جدیت در حال پیگیری است؛ چه در بحث Door to Door، بین‌المللی و داخلی، جاده‌ای، زمینه و هوایی و کالارسان و پست سریع. 

مهندس آذروش در ادامه به برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در بهار سال آینده اشاره کرد و گفت: وضعیت اقتصادی کشور در سال آینده با توجه به رکود و سکوت اقتصادی، مبهم است، اما سال 1396 برای شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران بسیار مهم و حیاتی است. بنابراین باید برنامه‌ریزی منسجمی داشته باشیم و پیش‌بینی من این است که اگر برنامه‌ریزی نداشته باشیم، آینده خوبی برای شرکت انبارهای عمومی ایران متصور نیستم. از این رو، باید بحث کالاهای غیرگمرکی را برای ترمیم درآمدهای خود جدی بگیریم و با هماهنگی با گمرک و از طریق فنس‌کشی، فضای غیرگمرکی ایجاد کرده و درآمد کسب کنیم. خوشبختانه در شرکت‌های تهران، غرب و سهلان و همچنین شعبه یزد این امر اتفاق افتاده است و گمرک نیز در این بحث با ما همکاری می‌کند. در این رابطه، یکی از بحث‌های جدی که باید دنبال کنیم، ارتباط مستمر و حرکت هماهنگ با گمرکی است. خوشبختانه نشست‌های خوبی با دکتر کرباسیان، رییس‌کل محترم گمرک ایران برگزار کرده‌ایم و پس از آن جلسات هفتگی مستمری با حضور نمایندگان دو طرف با هدف رفع مشکلات دو مجموعه برگزار می‌شود و هماهنگی بسیار خوبی برقرار شده که در تاریخ شرکت بی‌نظیر است و همه مشکلات و معظلات در این جلسات مطرح و برطرف می‌شود. پس باید برای آینده شرکت و ایجاد کسب‌وکار جدید و کسب درآمد جدید، فکر کرده و ایده‌پردازی کنیم و نباید به کار انبارداری و تخلیه و بارگیری قناعت کنیم. به عبارت دیگر، هر شرکت و شعبه‌ای که نتواند تا پایان سال از زیان خارج شود، اولین شخصی که باید از مجموعه جدا شود، مدیر آن مجموعه است. این موضوع را شفاف و روشن عرض می‌کنم و آمار و ارقام ملاک عمل من خواهد بود؛ چراکه راه‌های برون‌رفت از وضعیت موجود را به همه گوشزد کرده‌ام که اجرای آن‌ها، همت و عزم بالا می‌خواهد.

بر اساس این گزارش، مدیرعامل و نایب رییس هیئت‌مدیره شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران در بخش پایانی این نشست هم‌اندیشی و پس از استماع نظرات و دیدگاه‌های معاونان ستاد مرکزی و مدیران‌عامل شرکت‌ها و شعب تابعه، در جمع‌بندی مباحث طرح شده، گفت: به هیچ عنوان راضی به حفظ وضع موجود نیستیم و باید با تلاش و همت مضاعف و ایجاد حرکت‌های جدید از روزمره‌گی خارج شده و کسب‌وکار خود را گسترش دهیم.

ایشان با اشاره به این‌که تصمیم‌های خوبی برای نوسازی ناوگان تجهیزات شرکت گرفته شده است، افزود: در بحث جذب سرمایه‌گذاری نیز با توجه به تکلیف سازمان‌های بالادستی در رابطه با پرهیز از سرمایه‌گذاری مستقیم، مدل و روش BOT را در پیش گرفته‌ایم و پروژه‌هایی را در این قالب به اجرا درآورده‌ایم و مابقی شرکت‌ها و شعب نیز باید به این سمت حرکت کنند.

مهندس آذروش با تاکید مجدد بر مقوله راه‌اندازی بخش کالاهای غیرگمرکی به‌منظور جبران بخشی از زیان در تمامی شرکت‌ها و شعب تابعه، ادامه داد: اعتقاد دارم که هنر مدیریت در شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران عبارتست از خروج شرکت از بحران با بهره‌گیری از نیروی انسانی موجود و بدون جذب حتی یک نفر نیروی جدید؛ البته در این مسیر تغییرات مدیریتی اجتناب‌ناپذیر است، اما من به حداقل‌ها اکتفا کرده‌ام.

مدیرعامل شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران، جذب نیرو در تمامی شرکت‌ها و شعب تابعه را به صورت مطلق، ممنوع اعلام کرد و افزود: تمامی انتصابات نیز باید با هماهنگی کمیته طبقه‌بندی و بر مبنای کارآیی و توان‌مندی افراد صورت بگیرد. همچنین باید ترتیبی اتخاذ شود با توجه به تاکید موکد نهادهای نظارتی کشور، همه عزیزانی که در شرکت‌ها و شعب به سن بازنشستگی رسیده‌اند با وجود این‌که در زمره سرمایه‌های اصلی شرکت به‌شمار می‌روند، بدون فوت وقت به افتخار بازنشستگی نایل آیند.

ایشان با اشاره به ضرورت تصمیم‌گیری درباره انتصاب افراد بر مبنای کاربلدی، کارآیی و پاک‌دستی، تصریح کرد: هیچ‌گونه فشارهای خارجی برای جابه‌جایی افراد را نمی‌پذیرم و به تصمیم‌های خود پای‌بند می‌مانم و به اندیشه کارکنان شرکت برای برون‌رفت از وضعیت موجود، اعتماد دارم و به آن اتکا خواهم داشت.

نایب رییس هیئت‌مدیره شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران همچنین با اشاره به صرفه‌جویی بیش از 15 میلیارد ریالی در بخش نظارت کارگاهی و کارهای عمرانی با استفاده از توان نیروهای داخلی مجموعه، اظهار داشت: تمامی امور شرکت باید بر مبنای کارهای کارشناسی به پیش بروند تا ضرر و خسرانی متوجه امانت بازنشستگان کشوری که به ما سپرده شده است، نشود و با این روحیه می‌توانیم در دو ماه پایانی سال، با تفکر کاهش هزینه‌ها و البته با جدیت و حدّت بیشتر در پیگیری کارها، تمامی شرکت‌ها و شعب زیان‌ده را به سوددهی قابل توجهی برسانیم. 

بنا بر این گزارش، دکتر محمدحسین آهنین‌پنجه، دیگر عضو هیئت‌مدیره شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران نیز در این نشست در سخنانی کوتاه به بیان ویژگی‌های یک برنامه استراتژیک پرداخت و گفت: باید برای برنامه استراتژیک، یک پلان و نقشه بومی مبتنی بر طرح‌های عملیاتی و اجرایی طراحی شود تا به موفقیت دست پیدا کنیم و ما فقط در هیئت‌مدیره شرکت، به مدیرعامل محترم شرکت برای پیش‌برد امور کمک می‌کنیم.


 
  
   
   
   
   
   
   
۵ بهمن ۱۳۹۵ ۰۹:۲۱
تعداد کلیک: ۱,۰۴۶

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500