English
 
به انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود

اخبار

بررسی روند تحول مدیریت فنی و مهندسی ستاد مرکزی شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران (1) / کمالوند: دوران مدیریت جدید شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران، نقطه عطف فعالیت مدیریت فنی و مهندسی است

بررسی روند تحول مدیریت فنی و مهندسی ستاد مرکزی شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران (1) / کمالوند: دوران مدیریت جدید شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران، نقطه عطف فعالیت مدیریت فنی و مهندسی است
شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران در فعالیت 56 ساله خود همواره به عنوان یکی از اصلی‌ترین شرکای تجاری نهادهای حاکمیتی مانند گمرک و همچنین سازمان بنادر و دریانوردی به‌شمار می‌رود که ماحصل این فعالیت اقتصادی برجای گذاشتن یک سابقه درخشان و یک برند خوشنام در عرصه خدمت‌رسانی به بازرگانان، تجار و ارباب‌رجوع بوده است. به‌طور قطع، ایجاد این برند قدرت‌مند در نتیجه تمامی تلاش کارکنان شرکت انبارهای عمومی ایران از بدو تاسیس به‌دست آمده است، اما بخش قابل توجهی از آن به صورت مستقیم با بخش فیزیکی مجموعه مانند انبارها، ساختمان‌ها، ماشین‌آلات و ... که در زمره مایملک و دارایی‌های شرکت انبارهای عمومی قرار می‌گیرند، در ارتباط است. از این رو، رسیدگی به این بخش‌ها جزو با اهمیت‌ترین امور شرکت قرار می‌گیرد که تحت عنوان «مدیریت فنی و مهندسی» در مجموعه معاونت «عملیات و امور گمرکی» تعریف شده است.

از اواخر سال 1394، مسئولیت این بخش به آقای «مهدی کمالوند» واگذار شده است و با توجه به تبدیل عرصه عمومی شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران در یکسال گذشته به کارگاه عمرانی پر جنب‌وجوش و پویا و همچنین تلاش‌های اخیر صورت گرفته با هدف حفظ و تقویت وجهه برند شرکت، به گفت‌وگو با ایشان نشستیم که ماحصل این مصاحبه در شش بخش منتشر می‌شود که بخش نخست آن بدین شرح است.

مهدی کمالوند، مدیر فنی و مهندسی ستاد مرکزی شرکت انبارهای عموی و خدمات گمرکی ایران در این گفت‌وگو با اشاره شرایط مدیریت فنی و مهندسی در زمان آغاز به کار خود، گفت: من در زمستان سال 1394 و در زمان مسئولیت آقای جمشید قسوریان جهرمی مشغول به فعالیت در شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران شدم. بر اساس تعریفی که در آن زمان وجود داشت،  رویکرد ارتقای سطح فنی، ایجاد آرشیو فنی و اسناد فنی و مهندسی و  استفاده از ظرفیت‌های مغفول مانده در اولویت قرار گرفت. اما با بررسی شرایط موجود، متوجه شدیم که وضعیت این مدیریت از حالت مطلوب فاصله بسیار دارد. به عنوان مثال، جایگاه این مدیریت در پروژه‌های عمرانی که عموماً برای توسعه کار انجام می‌گرفتند، فقط به عنوان ناظر بود و شرکت‌ها و شعب تابعه، به‌ویژه شرکت‌های استان تهران خود به صورت رأساً اقدام به پیشبرد امور خود می‌کردند؛ بر این اساس خواست مدیریت ارشد وقت مجموعه، سامان‌دهی این وضعیت بود و ما تمام تلاش خود را در این امر به کار گرفتیم.

وی در ادامه با اشاره به تغییرات به وجود آمده در مدیریت ارشد شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران افزود: در دوران مدیریت مهندس آذروش، با توجه به نگاه اقتصادی معطوف به صرفه‌جویی ایشان به تمامی امور، سیاست استفاده بهینه از نیروی انسانی داخل مجموعه در اولویت قرار گرفت. همچنین اولویت‌بندی تمامی طرح‌های عمرانی نیز با نگاه درآمدزایی کوتاه‌مدت تعریف شد و بدین ترتیب پروژه‌ها اهم و فالاهم شد. در این زمان توانستیم تمامی همکارانی که در زمینه‌های فنی تحصیل و یا دارای تجربه بودند را شناسایی کنیم و در یک نشست صمیمی تجربیات خود را به اشتراک گذاشتیم و با توجه به شناختی که حاصل شد، تا حدودی یک بدنه کارشناسی توان‌مند برای پیشبرد امور به وجود آمد و تمامی پروژه‌های حال حاضر مدیریت فنی و مهندسی با نظارت همین تیم کارشناسی پیگیری شده است. 

مدیر فنی و مهندسی ستاد مرکزی شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران با اشاره به سابقه استفاده از شرکت‌های مهندسی مشاور در گذشته برای پروژه‌های در دست اقدام، تاکید کرد: با توجه به توان موجود در میان اعضای این مدیریت توانسته‌ایم در دو سال گذشته به میزان قابل توجهی در هزینه‌های شرکت صرفه‌جویی کنیم، چراکه در این مدت تنها در رابطه با یک قرارداد که آن‌هم جزو الزامات آن بود، نیاز به استفاده از مشاور پروژه بود و در سایر امور و طرح‌ها، از توان داخلی موجود در مجموعه استفاده کرده‌ایم.

مهندس کمالوند ادامه داد: در این دوران، سامان‌دهی نیروی انسانی واحدهای فنی و مهندسی در تمامی شرکت‌ها و شعب نیز با جدیت پیگیری شد و برای پروژه‌های عمرانی نیز استفاده از تکنولوژی طرح‌های سبک‌سازه در اماکنی که در آن‌ها مالکیت نداریم در دستور کار قرار گرفت تا بدین ترتیب، در صورت لزوم، بتوانیم انبارها را جابه‌جا کرده و از اتلاف منابع شرکت جلوگیری کنیم.

وی در ادامه دوران مدیریت حال حاضر شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران را به واسطه حضور جناب آقای مشایخی و به تبع آن حضور جناب آقای مهندس بهی‌زادی، قائم‌مقام مدیرعامل شرکت، نقطه عطف فعالیت مدیریت فنی و مهندسی در شرکت دانست و تاکید کرد: پس از حضور مدیری صاحب صلاحیت و نام‌آشنا در عرصه فنی و مهندسی همانند مهندس بهی‌زادی، قائم‌مقام مدیرعامل شرکت در مجموعه، دوران طلایی مدیریت فنی و مهندسی آغاز شده است؛ زیرا بر اثر این حضور، پروژه‌های عمرانی در این دوره در اولویت کاری قرار گرفت و برجسته شدند.

مهندس مهدی کمالوند با اشاره به سیاست‌های حال حاضر این مدیریت، گفت: بر اساس مکانیزم تعریف شده با آقای مهندس بهی‌زادی، پروژه‌های در دست اقدام شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران به چندین گروه تقسیم‌بندی شدند. دسته نخست، پروژه‌های حاصل تفاهم‌نامه‌ها و اقدامات قبلی بودند، مانند پروژه‌های احداث انبارهای مکانیزه در بندر امام‌خمینی(ره)، احداث ساختمان معاونت حقوقی گمرک تهران و منطقه ویژه اقتصادی سهلان که در ادامه به هر کدام از این موارد به تفصیل پرداخته خواهد شد.

وی دسته دوم پروژه‌ها را قراردادهای دارای مشکل و بلاتکلیف از دوران قبل، مانند انبارهای 4 هزار مترمربعی شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی بازرگان و گمرک شهید مطهری مشهد دانست و افزود: اما در دوران مدیریت جدید، در مدت کوتاهی ضمن رفع مشکلات موجود در پروژه‌های بلاتکلیف، پروژه‌هایی مانند احداث نمازخانه و سالن غذاخوری ستاد مرکزی، نوسازی و بهسازی شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی غرب، ساخت ترمینال مسافری و انبارهای سردخانه‌ای در شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی امام‌خمینی(ره)، انجام اصلاحات در سیستم اعلام حریق و همچنین استفاده از ظرفیت‌های استفاده از انرژی خورشیدی در شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی تهران، انجام اصلاحات ساختاری در شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی بازرگان (منطقه آزاد ماکو)، استقرار در پایانه ریلی خط راه‌آهن آستارا – آستارا از طریق شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی آستارا، ایجاد انبارهای سبک‌سازه در شعبه‌های ارومیه و زنجان و ایجاد ترمینال کانتینری و محصور کردن اراضی شعبه یزد تعریف شدند که همگی آن‌ها با تمام تلاش پرسنل شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران در سراسر کشور با جدیت هر چه تمام‌تر پیگیری شدند و بسیاری از آن‌ها به پایان رسیدند.

ادامه دارد....


۳ بهمن ۱۳۹۶ ۰۹:۴۳
تعداد کلیک: ۱,۰۷۳

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500