English
 
به انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود

اخبار

بررسی روند تحول مدیریت فنی و مهندسی ستاد مرکزی شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران (2) کمالوند خبر داد: آغار فعالیت شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی منطقه ویژه اقتصادی بندر امام‌خمینی(ره) تا پایان سال‌جاری

بررسی روند تحول مدیریت فنی و مهندسی ستاد مرکزی شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران (2) کمالوند خبر داد: آغار فعالیت شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی منطقه ویژه اقتصادی بندر امام‌خمینی(ره) تا پایا
شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران در فعالیت 56 ساله خود همواره به عنوان یکی از اصلی‌ترین شرکای تجاری نهادهای حاکمیتی مانند گمرک و همچنین سازمان بنادر و دریانوردی به‌شمار می‌رود که ماحصل این فعالیت اقتصادی برجای گذاشتن یک سابقه درخشان و یک برند خوشنام در عرصه خدمت‌رسانی به بازرگانان، تجار و ارباب‌رجوع بوده است. به‌طور قطع، ایجاد این برند قدرت‌مند در نتیجه تمامی تلاش کارکنان شرکت انبارهای عمومی ایران از بدو تاسیس به‌دست آمده است، اما بخش قابل توجهی از آن به صورت مستقیم با بخش فیزیکی مجموعه مانند انبارها، ساختمان‌ها، ماشین‌آلات و ... که در زمره مایملک و دارایی‌های شرکت انبارهای عمومی قرار می‌گیرند، در ارتباط است. از این رو، رسیدگی به این بخش‌ها جزو با اهمیت‌ترین امور شرکت قرار می‌گیرد که تحت عنوان «مدیریت فنی و مهندسی» در مجموعه معاونت «عملیات و امور گمرکی» تعریف شده است.

از اواخر سال 1394، مسئولیت این بخش به آقای «مهدی کمالوند» واگذار شده است و با توجه به تبدیل عرصه عمومی شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران در یکسال گذشته به کارگاه عمرانی پر جنب‌وجوش و پویا و همچنین تلاش‌های اخیر صورت گرفته با هدف حفظ و تقویت وجهه برند شرکت، به گفت‌وگو با ایشان نشستیم که ماحصل این مصاحبه در شش بخش منتشر می‌شود که بخش دوم آن بدین شرح است.

مهدی کمالوند، مدیر فنی و مهندسی ستاد مرکزی شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران در ادامه این گفت‌وگو با اشاره به جایگاه بنادر جنوبی کشور در بخش واردات و صادرات ایران اسلامی ایران، گفت: شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران با هدف توسعه کسب‌وکار در حوزه بنادر جنوبی و دسترسی به بازارها و لجستیک دریایی در سال 1394 نسبت به ایجاد زیرساخت‌های لازم به منظور احداث انبارهای مکانیزه در بندر امام‌خمینی(ره) اقدام کرد و با توجه به سیاست‌های دوران حضور آقایان مشایخی و بهی‌زادی در رأس مدیریتی شرکت، پیگیری جدی و ادامه پروژه‌های معطل مانده در اولویت قرار گرفتند؛ بدین ترتیب طرح احداث انبارهای مکانیزه در قطعه 7 اراضی پشتیبانی بندر امام‌خمینی(ره) که با عنوان «شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی منطقه ویژه اقتصادی بندر امام‌خمینی(ره)» آغاز به فعالیت کرده، در اولویت نخست قرار گرفت.

وی بندر امام‌خمینی(ره) با دارا بودن ۳۸ اسکله فعال به طول ۷ کیلومتر را بزرگ‌ترین بندر فعال ایران برشمرد و افزود: نزدیک‌ترین بندر جنوبی به مراکز صنعتی و جمعیتی کشور، کوتاه‌ترین و مطمئن‌ترین پل ارتباطی با کشورهای عراق، ترکیه، حوزه قفقاز و اروپای شرقی، بهره‌مندی از پتانسیل‌های مناسب پس‌کرانه‌ای جاده‌ای، ریلی و هوایی، اتصال به شبکه راه‌های اصلی ترانزیتی و راه‌آهن سراسری کشور، برخورداری از پتانسیل‌های لازم به‌منظور توسعه صادرات مجدد کالا، وجود پایانه‌های اختصاصی، کانتینری، عمومی، فرآورده‌های نفتی و مواد معدنی، قابلیت تخلیه و بارگیری کشتی‌های کانتینری پست پاناما کس (نسل چهارم) و کشتی‌های با ظرفیت ۱۵۰ هزار تن، بهره‌مندی از تجهیزات پیشرفته بندری و دریایی به‌منظور ارایه خدمات سریع و ایمن به کشتی و کالا از دیگر ویژگی‌های بندر امام‌خمینی(ره) است که مسئله حضور در این بندر را برای مدیریت شرکت انبارهای عمومی بسیار جذاب کرده است.

وی با اشاره به شرایط این پروژه تاکید کرد: این طرح حاصل یک قرارداد به صورت BOT با اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان است که با وجود اعلام آمادگی بخش خصوصی برای حضور پر رنگ در آن، بلاتکلیف مانده بود. اما با توجه به اهمیت بنادر جنوبی کشور در عرصه وارادات و صادرات کشور و سهم ناچیز شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران از این بازار، این پروژه با جدیت هرچه تمام‌تر پیگیری و در نهایت، پس از اصلاح طرح، قرارداد نهایی با سرمایه‌گذار بخش خصوصی به امضا رسید و عملیات اجرایی آن در قطعه 7 اراضی پشتیبانی بندر امام‌خمینی(ره) به مساحت 48 هزار مترمربع آغاز شد.

مدیر فنی و مهندسی ستاد مرکزی شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران افزود: بخش خصوصی مشارکت کننده در این پروژه، در این‌گونه امور صاحب صلاحیت است و ضمن برخورداری از منابع مالی مکفی، در زمینه بهره‌برداری بهره‌ور از بنادر دارای تجربه کافی و مناسب است. بدین ترتیب وضعیت حال حاضر این طرح بسیار مطلوب است؛ زیرا عملیات خاکی با بودجه‌ای نزدیک به 100 میلیارد ریال به اتمام رسیده و عملیات اسکلت فلزی با 30 درصد پیشرفت فیزکی ادامه دارد.

وی ادامه داد: این پروژه دارای چهار انبار مکانیزه و نیمه مکانیزه با مساحت مجموع 36 هزار مترمربع و فضاهای اداری، رفاهی، باسکول، حراست و ... است که بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته، بیش از 50 درصد پروژه شامل انبارهای 1 و 2 این شرکت حداکثر تا قبل از پایان سال‌جاری، افتتاح و به بهره‌برداری خواهند رسید و از محل درآمدهای حاصله، پروژه‌های ساخت انبارهای شماره 3 و 4 نیز در سال آینده به اجرا در می‌آید.

کمالوند در ادامه با اشاره به ویژگی‌های این پروژه در بندر امام‌خمینی(ره)، گفت: در حال حاضر به دنبال گسترش این‌گونه پروژه‌ها و جذب سرمایه‌گذار خارجی هستیم و مذاکراتی را با شرکت آلمانی SMB پیش برده‌ایم که ماحصل آن آماده‌سازی تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری با سقف مالی قابل‌توجه است. همچنین این شرکت خارجی برای مشارکت در پروژه‌های تکمیلی بندر امام(ره) به‌ویژه در بخش فراهم کردن تجهیزات مانند ریکلایمر و Ship loader و احداث سردخانه، ترمینال کانتینری و نیروگاه‌های نوری اعلام آمادگی کرده است. 

مدیر فنی و مهندسی ستاد مرکزی شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران در پایان این بخش از گفت‌وگو تاکید کرد: بر اساس تفاهم منعقد شده با سرمایه‌گذار بخش خصوصی و شرکت تاسیس شده، مدیریت عملیات ساخت‌وساز و همچنین عملیات انبارداری به مدت دو سال بر عهده بخش خصوصی خواهد بود و ما علاوه بر تقش کارفرمایی، بر حسن اجرای پروژه نظارت داریم که خوشبختانه تاکنون همه اصول و استانداردها رعایت شده است و به‌زودی شاهد افتتاح این انبارها خواهیم بود.


ادامه دارد ...



۴ بهمن ۱۳۹۶ ۰۸:۲۸
تعداد کلیک: ۸۱۶

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
 
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:  
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500