English
 
به انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود

اخبار

بررسی روند تحول مدیریت فنی و مهندسی ستاد مرکزی شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران (4) کمالوند: عرصه عمومی شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران به یک کارگاه بزرگ عمرانی تبدیل شده است

بررسی روند تحول مدیریت فنی و مهندسی ستاد مرکزی شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران (4) کمالوند: عرصه عمومی شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران به یک کارگاه بزرگ عمرانی تبدیل شده است

شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران در فعالیت 56 ساله خود همواره به عنوان یکی از اصلی‌ترین شرکای تجاری نهادهای حاکمیتی مانند گمرک و همچنین سازمان بنادر و دریانوردی به‌شمار می‌رود که ماحصل این فعالیت اقتصادی برجای گذاشتن یک سابقه درخشان و یک برند خوشنام در عرصه خدمت‌رسانی به بازرگانان، تجار و ارباب‌رجوع بوده است. به‌طور قطع، ایجاد این برند قدرت‌مند در نتیجه تمامی تلاش کارکنان شرکت انبارهای عمومی ایران از بدو تاسیس به‌دست آمده است، اما بخش قابل توجهی از آن به صورت مستقیم با بخش فیزیکی مجموعه مانند انبارها، ساختمان‌ها، ماشین‌آلات و ... که در زمره مایملک و دارایی‌های شرکت انبارهای عمومی قرار می‌گیرند، در ارتباط است. از این رو، رسیدگی به این بخش‌ها جزو با اهمیت‌ترین امور شرکت قرار می‌گیرد که تحت عنوان «مدیریت فنی و مهندسی» در مجموعه معاونت «عملیات و امور گمرکی» تعریف شده است.

از اواخر سال 1394، مسئولیت این بخش به آقای «مهدی کمالوند» واگذار شده است و با توجه به تبدیل عرصه عمومی شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران در یکسال گذشته به کارگاه عمرانی پر جنب‌وجوش و پویا و همچنین تلاش‌های اخیر صورت گرفته با هدف حفظ و تقویت وجهه برند شرکت، به گفت‌وگو با ایشان نشستیم که ماحصل این مصاحبه در شش بخش منتشر می‌شود که بخش چهارم آن بدین شرح است.

مهدی کمالوند، مدیر فنی و مهندسی ستاد مرکزی شرکت انبارهای عموی و خدمات گمرکی ایران در ادامه این گفت‌وگو با اشاره تقسیم‌بندی پروژه‌های عمرانی بر اساس اولویت‌های استراتژی مدیریت جدید شرکت که پیش‌تر به آن‌ها اشاره شده بود، گفت: در رابطه با دسته دوم پروژه‌ها که قراردادهای دارای مشکل و بلاتکلیف از دوران قبل، مانند انبارهای 4 هزار مترمربعی شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی بازرگان و گمرک شهید مطهری مشهد بودند، توانستیم با برگزاری نزدیک به 10 جلسه با مدیران وقت و با استفاده از کارشناسان فنی و حقوقی داخل مجموعه شرکت انبارهای عمومی ایران به اجماع در رابطه با نوع مقابله و برخورد قانونی با آن‌ها برسیم و اقدام‌های متعاقب بعدی صورت گرفت. همچنین درباره ساخت انبار در ایستگاه شهید مطهری مشهد، هماهنگی لازم با راه‌آهن جمهوری اسلامی صورت نگرفته بود و پیمان‌کار رأساً و بدون اخد موافقت کارفرما (راه‌آهن) اقدام کرده بود که خوشبختانه با پیگیری‌های صورت گرفته از طرف مدیریت فنی و مهندسی، این مسئله نیز تعیین تکلیف و موافقت‌های لازم اخذ شد.

وی افزود: اما دسته سوم پروژه‌ها که در دوران مدیریت جدید مدیریت شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران پیگیری شدند، طرح‌های جدیدی بودند که عرصه عمومی شرکت در سراسر ایران را به یک صحنه پرتلاش و پر تکاپو از فعالیت‌های عمرانی تبدیل کردند؛ مانند: احداث نمازخانه و سالن غذاخوری ستاد مرکزی، نوسازی و بهسازی شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی غرب، ساخت ترمینال مسافری و انبارهای سردخانه‌ای در شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی امام‌خمینی(ره)، انجام اصلاحات در سیستم اعلام حریق و همچنین استفاده از ظرفیت‌های استفاده از انرژی خورشیدی در شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی تهران، انجام اصلاحات ساختاری در شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی بازرگان (منطقه آزاد ماکو)، پیگیری استقرار در پایانه ریلی خط راه‌آهن آستارا – آستارا از طریق شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی آستارا، ایجاد انبارهای سبک‌سازه در شعبه‌های ارومیه و زنجان و ایجاد ترمینال کانتینری و محصور کردن اراضی شعبه یزد، که همه آن‌ها با تمام تلاش پرسنل شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران با جدیت پیگیری شده و بسیاری از آن‌ها به پایان رسیده‌اند.

مدیر فنی و مهندسی ستاد مرکزی شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران درباره پروژه احداث نمازخانه و سالن غذاخوری ستاد مرکزی افزود: این طرح با توجه به ضرورت افزایش رعایت بهداشت روانی و بهداشت محیطی در ساختمان ستاد مرکزی شرکت با صرف بودجه‌ای در حدود 6 میلیارد ریال و استفاده از تکنولوژی SLF و پس از چهار ماه و 15 روز به بهره‌برداری رسید، اما اضافه شدن متراژ طبقه فوقانی به سند مالکیت این ساختان ارزش افزوده‌‌ای بالغ بر 20 میلیارد ریال ایجاد کرده است.

وی درباره پروژه‌های بهسازی و نوسازی شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی غرب نیز گفت: با توجه به این‌که سال‌ها از زمان اجرای آخرین تعمیرات اساسی در این شرکت گذشته و این شرکت فاقد سیستم‌های اعلام و اطفای حریق بود و اجرای هرگونه عملیات ترمیمی موجب بروز خسارت به تجهیزات و ابنیه و افزایش هزینه‌ها می‌شد، مدیریت کلان مجموعه شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران با رویکرد احیای این شرکت تصمیم به اجرای اقدامات اصلاحی، بهسازی و نوسازی کل مجموعه شرکت غرب در حاشیه پروژه اجرای ترمینال کانتینری این شرکت کرد تا به یکی از مدرن‌ترین سایت‌های انبارداری در کشور تبدیل شود.

مهندس کمالوند، شرکت غرب را به عنوان پایلوت پروژه کلان نوسازی و بهسازی شرکت‌ها و شعب تابعه شرکت انبارهای عمومی ایران برشمرد و افزود: این پروژه با تعداد قابل توجهی قراردادهای متوسط اجرای عملیات بنایی و ترمیم، نماسازی، اجرای سینی و کابل با بودجه‌ای در حدود 55 میلیارد ریال اجرا شد. همچنین برای نوسازی پست‌ها و تابلوهای برق فشار متوسط و ضعیف به مبلغ 6 میلیارد ریال و اجرای سیستم اطفای حریق و رینگ شبکه هیدرانت با 28 میلیارد ریال بودجه، مناقصه محدود برگزار شد. نوسازی شبکه تاسیسات زیرزمینی در محل تلاقی با خطوط راه‌آهن (بورینگ‌زنی) که با مجوز راه‌آهن جمهوری اسلامی اجرا شد نیز حدود 5 میلیارد ریال هزینه در بر داشت. شبکه دوربین‌های مداربسته این شرکت نیز که از سوی نهادهای حاکمیتی بالادستی تکلیف شده بود با بودجه‌ای در حدود 12 میلیارد ریال به اتمام رسید و در پایان، عملیات نوسازی و احیای کامل آسفالت محوطه شرکت انبارهای عمومی غرب که منجر به آسفالت‌ریزی 12 هزار و 400 تن آسفالت شده است، با هزینه‌ای در حدود 20 میلیارد ریال به اتمام رسید.

وی برآورد اولیه تمام پروژه‌های شرکت غرب را حدود 200 میلیارد ریال دانست و تصریح کرد: با توجه به رعایت صرفه و صلاح شرکت و همچنین استفاده از تمام ظرفیت‌های موجود در داخل مجموعه، عملیات نوسازی و بهسازی شرکت انبارهای عمومی و خدمات غرب در مدت حدود پنج ماه و با صرف بودجه‌ای در حدود 130 میلیارد ریال به بهترین نحو ممکن و رعایت تمام استانداردهای لازم به پایان رسیده است و این شرکت هم‌اکنون دارای یکی از به‌روزترین و پیشرفته‌ترین شبکه‌های زیرساختی انبارهای سراسر کشور به‌شمار می‌رود.

مهدی کمالوند در ادامه درباره پروژه‌های مربوط به شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی تهران نیز گفت: پروژه احداث ساختمان معاونت حقوقی اداره‌کل گمرک تهران در زمان مدیریت گذشته شرکت آغاز شد و هم‌اکنون با نصب دستگاه‌های تهویه مطبوع و همچنین شبکه‌های رایانه‌ای به پایان رسیده و آماده تحویل و افتتاح است. همچنین بررسی و مطالعات اولیه برای استفاده از پیل‌های خورشیدی بر روی سقف انبارهای این مجموعه به پایان رسیده است و با شرکت‌های خارجی علاقه‌مند برای سرمایه‌گذاری در این بخش مذاکره صورت گرفته که منجر به انعقاد تفاهم‌نامه نیز شده است. همچنین نصب سیستم پایلوت و نمونه سیستم اعلام حریق بر اساس آخرین و بهترین گواهینامه‌های بین‌المللی روز دنیا نیز در این شرکت در حال اجرا است و در شش ماه نخست سال 1397 به پایان خواهد رسید.

وی با اشاره به وجود انواع کالا در انبارهای شرکت و عدم امکان استفاده از یک نوع سیستم اطفای حریق بر همه آن‌ها، افزود: تکنولوژی‌های جدید سیستم اعلام حریق به سوی اعلام دقیق محل حریق و استفاده از یک خاموش‌کننده کوچک برای کنترل و اطفای آن حرکت کرده است. در این سیستم ASD (Air Sample Detector)، حسگرهایی وجود دارد که هوای محل خود را می‌مکد و با استفاده از نرم‌افزارهای خاصی مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌دهد و محل دقیق بروز حریق را به ماموران اعلام می‌کند. همچنین سیستم تکمیلی AVD نیز بر مبنای شناخت تصویر حریق عمل می‌کند نیز به‌زودی در شرکت تهران اجرایی می‌شود و سپس این سیستم‌های جدید در فازهای جداگانه‌ای در سایر شرکت‌ها و شعب تابعه شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران در سراسر کشور نیز نصب و اجرا خواهند شد.

مدیر فنی و مهندسی ستاد مرکزی شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران در ادامه به طرح‌های اجرا شده در شرکت امام‌خمینی(ره) اشاره و تصریح کرد: پروژه‌های احداث ساختمان سالن مسافری، ساختمان‌های اداری و حراست درب خروج و همچنین تبدیل انبار شماره 14 به انبار سردخانه‌ای در این شرکت اجرایی شده‌اند که همه آن‌ها با نظارت مهندس بهی‌زادی، قائم‌مقام محترم مدیرعامل شرکت انبارهای عمومی ایران به اتمام رسیده‌اند و در حال حاضر در حال بهره‌برداری هستند.

وی در ادامه به پروژه شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی بازرگان (منطقه آزاد ماکو) نیز اشاره کرد و گفت: در شرکت بازرگان، دو معضل عمده وجود دارد که ناشی از طرح‌های ملی هستند. نخست، عبور خط لوله گاز فشار قوی با 250 متر حریم قانونی از هر طرف از میان اراضی اصلی شرکت و همچنین اجرای طرح اصلاح ساختاری گمرک بازرگان از سوی گمرک جمهوری اسلامی ایران.

کمالوند افزود: برای برطرف کردن این مشکل‌ها، پیش‌نیازهایی مانند مذاکره با اداره گاز شهرستان و مذاکره با شهرداری برای بازنگری توافق‌های قبلی واگذاری اراضی شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی بازرگان و دریافت زمین معوض ضروری است تا بتوانیم با پیاده‌سازی چند پروژه مانند اضافه کردن زمین‌های جاده فعلی به اراضی شرکت، ایجاد درب جدید در کنار گمرک، تسطیح و محصور کردن زمین و احداث انبارهای موقت و سبک‌سازه، بازار را حفظ کنیم. در حال حاضر تمام این موارد در قالب دو فاز 8 هکتاری و 37 هکتاری تعریف و برآوردها و نقشه‌کشی لازم نیز انجام شده است و در حال پیگیری موضوع هستیم.

وی پیگیری استقرار در پایانه ریلی خط راه‌آهن آستارا – آستارا از طریق شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی آستارا، ایجاد انبارهای سبک‌سازه در شعبه‌های ارومیه و زنجان و محصور کردن اراضی و ایجاد ترمینال کانتینری در شعبه یزد با توجه به عبور ریل راه‌آهن از مجاروت زمین‌های شعبه را از دیگر پروژه‌های در دست اقدام مدیریت فنی و مهندسی ستاد مرکزی برشمرد.

ادامه دارد...


۹ بهمن ۱۳۹۶ ۱۱:۵۱
تعداد کلیک: ۱,۱۲۴

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500