English
 
به انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود

اخبار

بررسی روند تحول مدیریت فنی و مهندسی ستاد مرکزی شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران (5) کمالوند: گزارش جامع ماشین‌آلات شرکت در نوبت رسیدگی هیئت‌مدیره قرار دارد

بررسی روند تحول مدیریت فنی و مهندسی ستاد مرکزی شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران (5) کمالوند: گزارش جامع ماشین‌آلات شرکت در نوبت رسیدگی هیئت‌مدیره قرار دارد
شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران در فعالیت 56 ساله خود همواره به عنوان یکی از اصلی‌ترین شرکای تجاری نهادهای حاکمیتی مانند گمرک و همچنین سازمان بنادر و دریانوردی به‌شمار می‌رود که ماحصل این فعالیت اقتصادی برجای گذاشتن یک سابقه درخشان و یک برند خوشنام در عرصه خدمت‌رسانی به بازرگانان، تجار و ارباب‌رجوع بوده است. به‌طور قطع، ایجاد این برند قدرت‌مند در نتیجه تمامی تلاش کارکنان شرکت انبارهای عمومی ایران از بدو تاسیس به‌دست آمده است، اما بخش قابل توجهی از آن به صورت مستقیم با بخش فیزیکی مجموعه مانند انبارها، ساختمان‌ها، ماشین‌آلات و ... که در زمره مایملک و دارایی‌های شرکت انبارهای عمومی قرار می‌گیرند، در ارتباط است. از این رو، رسیدگی به این بخش‌ها جزو با اهمیت‌ترین امور شرکت قرار می‌گیرد که تحت عنوان «مدیریت فنی و مهندسی» در مجموعه معاونت «عملیات و امور گمرکی» تعریف شده است.

از اواخر سال 1394، مسئولیت این بخش به آقای «مهدی کمالوند» واگذار شده است و با توجه به تبدیل عرصه عمومی شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران در یکسال گذشته به کارگاه عمرانی پر جنب‌وجوش و پویا و همچنین تلاش‌های اخیر صورت گرفته با هدف حفظ و تقویت وجهه برند شرکت، به گفت‌وگو با ایشان نشستیم که ماحصل این مصاحبه در شش بخش منتشر می‌شود که بخش پنجم آن بدین شرح است.

مهدی کمالوند، مدیر فنی و مهندسی ستاد مرکزی شرکت انبارهای عموی و خدمات گمرکی ایران در بخش دیگری از این گفت‌وگو به مقوله ماشین‌آلات و تجهیزات مرتبط با انبارداری و تخلیه و بارگیری پرداخت و گفت: از دیرباز تجهیزات و ماشین‌آلات به عنوان یکی از ارکان اصلی اقتدار شرکت به شمار می‌روند و این موضوع هنوز نیز رعایت می‌شود و هر شرکتی که بتواند ناوگان تجهیزات خود را به‌روز و روان و البته گسترش دهد، از اقتدار سازمانی بیشتری برخوردار بوده و به همین تناسب نیز اثرگذاری بیشتری در بازار داشته و قاعدتاً سهم بیشتری از بازار خواهد داشت. بنابراین با توجه به اهمیت ناوگان برای سازمان، همواره اصلاعات خوبی در این رابطه در ستاد مرکزی وجود داشته است.

وی افزود: در حال حاضر شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران دارای بیش از 350 دستگاه انواع لیفتراک، تراکتور، وانت، جرثقیل، ریچ‌تراک و ریچ‌استاکر است که در تمامی شرکت‌ها و شعب تابعه در حال خدمت‌رسانی به ارباب‌رجوع هستند و آمار دقیق ساعت‌های کارکرد، میزان باری که جابه‌جا شده است و همچنین هزینه‌های تعمیر و نگهداری آن‌ها به ستاد مرکزی گزارش می‌شود.

مدیر فنی و مهندسی ستاد مرکزی شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران با بیان این‌که این شرکت در مدت فعالیت 56 ساله خود متاسفانه به صورت مستمر فرآیند خرید و نوسازی ناوگان ماشین‌آلات خود را پیگیری نکرده است، تصریح کرد: در سال گذشته و با تاکید اعضای محترم هیئت‌مدیره شرکت، گزارش دقیق از اطلاعات واقعی و حقیقی ماشین‌آلات تهیه و در اختیار ایشان قرار گرفت و با توجه به اطلاعات این گزارش، فرآیند خرید، نوسازی و جوان‌سازی ماشین‌آلات در دستور کار مدیریت فنی و مهندسی قرار گرفت.

وی با اشاره به این‌که در سال گذشته موضوع استفاده از ظرفیت صندوق توسعه ملی برای خرید مطرح شد، ادامه داد: این موضوع با جدیت پیگیری شد، اما متاسفانه در نهایت این امکان به‌وجود نیامد و بنا بر تاکید هیئت‌مدیره محترم شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران به دنبال سایر روش‌های ممکن برای خرید و نوسازی چند ساله ماشین‌آلات رفتیم. 

مهندس کمالوند افزود: هم‌اکنون اصلی‌ترین روش ممکن در دنیا برای تهیه تجهیزات و ماشین‌آلات صنایع، استفاده از ظرفیت شرکت‌های خصوصی و برون‌سپاری امور است، اما شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران بنابر دلایلی از جمله، حفظ اقتدار شرکت، رعایت حقوق کارکنان سازمان و البته نگاه‌داشت همیت سازمانی، این موضوع را در دست بررسی دارد و ضمن استفاده از این ظرفیت، خرید مالکیتی ماشین‌آلات مورد نیاز را نیز دنبال می‌کند.

وی با اعلام برنامه شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران برای خرید 10 تا 40 دستگاه لیفتراک سبک کانتینررو 3 تا 7 تن، تصریح کرد: عمده مشکل موجود در رابطه با تجهیزات مربوط به شعب کوچک است، چراکه این شعب با گسترش بازارهای خود و پذیرش کالاهای غیرگمرکی با کمبود ماشین‌آلات مواجهه هستند. از این رو، برنامه اصلی شرکت، تقویت بنیه تجهیزاتی این‌گونه شعب و شرکت‌ها است. همچنین به موازات این امر، قصد برگزاری مزایده تجهیزات اسقاط شرکت را نیز در آینده نزدیک داریم تا از این طریق ضمن کاهش هزینه‌های تعمیر و نگهداری، بخشی از بودجه خرید را نیز تامین کنیم.

مهدی کمالوند در ادامه با اشاره به مذاکره با پنج تولیدکننده داخلی و خارجی ماشین‌آلات انبارداری، گفت: گزارش جامع مربوط به این فرآیند تقدیم هیئت‌مدیره محترم شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران شده و در نوبت رسیدگی قرار دارد.

وی با اشاره به ضرورت ایجاد یک سیستم PM در شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران، افزود: پیرو سیاست کلی استفاده از توان داخلی کارکنان شرکت، در حال تهیه یک برنامه PM برای بازدیدهای دوره‌ای تمام تجهیزات و ماشین‌آلات شرکت با توجه به تخصص و اشراف نیروهای فنی شرکت انبارهای عمومی تهران هستیم تا از این طریق هزینه‌های تعمیر و نگهداری را به شدت کاهش دهیم.

مدیر فنی و مهندسی ستاد مرکزی شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران در ادامه به ضرورت تعیین بودجه برای خرید تجهیزات و ماشین‌آلات مورد نیاز اشاره و تصریح کرد: امیدوارم در آینده نزدیک با استفاده از تجارب مثبت جهانی و یک برنامه‌ریزی علمی و درست و البته ثبات مدیریتی، بتوانیم فرآیندهای موجود در شرکت انبارهای عمومی را بودجه محور کرده و با برنامه‌ریزی قبلی تمامی امور را پیش ببریم.

ادامه دارد....
۱۱ بهمن ۱۳۹۶ ۰۹:۳۷
تعداد کلیک: ۱,۰۰۲

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500