English
 
به انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود

اخبار

بازدید معاون اول رییس جمهور از شرکت انبار‌های عمومی و خدمات گمرکی تهران / دکتر جهانگیری تصریح کرد: حجم کالا در انبار‌های گمرکات نشان می‌دهد که با محدودیت واردات کالا روبه‌رو نیستیم

بازدید معاون اول رییس جمهور از شرکت انبار‌های عمومی و خدمات گمرکی تهران / دکتر جهانگیری تصریح کرد: حجم کالا در انبار‌های گمرکات نشان می‌دهد که با محدودیت واردات کالا روبه‌رو نیستیم
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شرکت سهامی انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی معاون اول ریاست جمهوری و گمرک جمهوری اسلامی، دکتر «اسحاق جهانگیری» معاون اول رییس‌جمهور صبح روز شنبه، 31 شهریور 1397 با همراهی وزرای صنعت، معدن و تجارت، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، رییس‌کل بانک مرکزی، سرپرست وزارت امور اقتصادی و دارایی، رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، استاندار تهران و رییس سازمان ملی استاندارد ضمن بازدید از انبارهای عمومی و خدمات گمرکی تهران در گمرک تهران، با توضیحات رییس‌کل گمرک جمهوری اسلامی ایران در جریان مسایل و مشکلات ترخیص کالا قرار گرفت.

معاون اول رییس جمهور همچنین پس از این بازدید در جلسه بررسی مسایل و مشکلات صادرات و واردات کشور بر ضرورت تلاش جدی در راستای سرعت بخشیدن به رویه های گمرکی و بهبود جریان ترخیص کالا تاکید کرد. 

وی با بیان اینکه بخش خصوصی انتظار دارد با توجه به شرایط دشوار پیش روی کشور، موانع فرا روی ترخیص کالا برطرف شود، اظهار امیدواری کرد که با تصمیمات اتخاذ شده از سوی دولت، شاهد سرعت بخشیدن به روند رو به رشد ترخیص کالا از گمرک باشیم. 

دکتر جهانگیری همچنین با اشاره به فضاسازی‌های منفی علیه بازرگانان و بخش خصوصی کشور تصریح کرد: حساب کسانی که به دنبال سوءاستفاده هستند و به نام بخش خصوصی فعالیت می‌کنند از بخش خصوصی واقعی و سالم جدا است و باید با آن‌ها برخورد شود.

وی ادامه داد: بخش خصوصی واقعی کشور سربازان خط مقدم جنگ اقتصادی پیش رو هستند که باید از آن‌ها حمایت کنیم و اجازه ندهیم عملکرد نادرست برخی افراد سوءاستفاده‌گر، موجب بدنامی بخش خصوصی خوشنام کشور شود. 

معاون اول رییس‌جمهور از دست اندرکاران گمرک جمهوری اسلامی ایران قدردانی کرد و اظهار داشت: گمرک انصافاً در سال‌های اخیر تغییر و تحولات مثبتی را ایجاد کرده و تسهیلات مناسبی برای صادرکنندگان و واردکنندگان کشور فراهم آورده است. 

دکتر جهانگیری اضافه کرد: در شرایط جدید پیش رو نیز دست اندرکاران گمرک، همراهی مثبت و سازنده ای از خود نشان داده‌اند که البته از مدیران واقعی انتظار می‌رود که در این گونه مواقع ریسک‌پذیری داشته باشند و تصمیمات سریع اتخاذ کنند. 

معاون اول رییس جمهور افزود: مدیران نباید با این نگرانی که ممکن است تصمیم امروز آن‌ها در آینده زمینه بازخواست و پاسخگویی از آن‌ها را فراهم کند، از ریسک‌پذیری و تصمیمات سریع خودداری کنند چراکه نمی توان نسبت به وضعیت مردم بی‌تفاوت بود و حل مشکلات مردم نیازمند تصمیمات به‌موقع و ریسک‌پذیر است.

وی در ادامه با اشاره به بازدید خود از انبارهای گمرک در شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی تهران و وفور کالا در این انبارها، گفت: خوشبختانه حجم قابل توجهی از کالاها نسبت به سال گذشته در انبارهای گمرکات کشور وجود دارد و این یعنی با محدودیت واردات کالا به کشور روبه‌رو نیستیم. 

دکتر جهانگیری اضافه کرد: میزان واردات کالا در سال 97 نسبت به سال گذشته اگر بیشتر نشده باشد، کم‌تر نیست و اگر در برخی کالاها میزان واردات کاهش یافته به‌دلیل تصمیمات و صلاح‌دید دولت بوده است. 

معاون اول رییس جمهور با اشاره به اینکه در دو ماه اخیر بخش قابل توجهی از کالاها در انبارهای گمرک مانده است، به تصمیمات اخیر دولت برای حل مشکلات ترخیص کالا اشاره و خاطر نشان کرد: با تصمیمات اتخاذ شده بسیاری از موانع و مشکلات پیش روی ترخیص کالا برطرف شده و روند ترخیص کالا روال عادل خود را طی می‌کند. 

وی افزود: البته با وجود تصمیمات و راهکارهای اتخاذ شده، هنوز حدود 30 درصد رسوب کالا در انبارهای گمرک وجود دارد که باید به سرعت تصمیمات لازم برای حل موانع پیش رو و ترخیص این کالاها اتخاذ شود. 

دکتر جهانگیری با اشاره به اینکه برخی کالاها که برای واردات آنها ثبت سفارش انجام شده و هم اکنون در انتظار تخصیص ارز از سامانه نیما هستند از رییس‌کل بانک مرکزی خواست پیشنهاد و برنامه‌ای برای حل مشکلات این‌گونه کالاها که اغلب کالاهای مورد نیاز و ضروری هستند، تدوین کند تا در روند ترخیص این گونه کالاها تسریع گردد.

معاون اول رییس جمهور همچنین با اشاره به توقیف برخی انبارها به دلیل احتکار کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم تصریح کرد: توقیف این انبارها باعث شده که بخش خصوصی نسبت به ترخیص کالاهای وارداتی خود و انتقال این کالاها از گمرک به انبارها احساس نگرانی کند اما باید دقت شود که تعرضی نسبت به انبارهایی که کالاهای وارداتی به‌صورت رسمی در آن قرار داده شده صورت نگیرد. 

وی افزود: پر بودن انبارها معنای بدی ندارد، بلکه به معنای وفور کالا در کشور است و انتظار داریم صداوسیما و رسانه‌ها تلاش کنند تا بخش خصوصی و واردکنندگان کالا برای انتقال کالا از گمرکات کشور به انبارهای خود دغدغه‌ای نداشته باشند. 

دکتر جهانگیری اظهار داشت: برخی اقلام و کالاهای وارداتی نیز که فرصت ترخیص آن‌ها سپری شده، جزو کالاهای متروکه در انبارهای گمرکات محسوب می‌شوند و نوعاً جزو کالاهای مورد نیاز و ضروری کشور هستند که در زمان مورد نظر امکان ترخیص برای آنها فراهم نشده که لازم است وزارت امور اقتصادی و دارایی برنامه‌ای عملیاتی برای ترخیص این‌گونه کالاها تدوین کند.

معاون اول رییس‌جمهوری همچنین بر لزوم تعیین تکلیف وضعیت کالاهای قاچاق که در انبارهای گمرکات توقیف شده‌اند، افزود: این‌گونه کالاها فضای انبارهای کشور را اشغال کرده‌اند که باید با برنامه‌ریزی و تدابیر وزارت امور اقتصادی و دارایی و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز هر چه سریع‌تر تعیین تکلیف شوند. 

وی از گمرک جمهوری اسلامی ایران و سایر دستگاه های مرتبط با واردات کالا به‌ویژه سازمان ملی استاندارد خواست شرایط سهولت ترخیص کالا را فراهم کنند و در شرایط فعلی کشور اجازه ندهند که روال اداری و بروکراسی، ترخیص به‌موقع کالاها به‌خصوص اقلامی که با سلامت و نیازهای ضروری مردم سروکار دارند را با مشکل مواجه کند. 

در این جلسه رییس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران گزارشی از مسایل و مشکلات پیش روی ترخیص کالاها ارایه کرد و پس از بحث و تبادل نظر تصمیمات لازم اتخاذ شد.

دکتر جهانگیری همچنین در حاشیه بازدید از شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی تهران در جمع خبرنگاران از گمرک به عنوان مرکز اصلی صادرات و واردات کالا و نبض مهم اقتصاد کشور یاد کرد و گفت: بر اساس آمارهای موجود میزان صادرات کالا در سال جاری نسبت به سال گذشته افزایش داشته است و حجم کالاهای موجود در انبارهای گمرکات کشور نشان می‌دهد که در شرایط اطمینان‌بخشی قرار داریم و مردم نسبت به تامین کالاهای اساسی نباید دغدغه داشته باشند.

معاون اول رییس جمهور با تاکید بر اینکه صادرکنندگان باید ارز حاصل از صادرات را به منظور تامین ارز مورد نیاز واردات کالاهای اساسی به چرخه اقتصاد کشور وارد کنند، تصریح کرد: نتیجه صادرات باید در اقتصاد کشور نمایان شود و با توجه به نیاز سامانه نیما به این ارز انتظار داریم صادرکنندگان کمک کنند تا ارز مورد نیاز کشور تامین شود.

دکتر جهانگیری با اشاره به تصمیمات اتخاذ شده از سوی دولت در حوزه اقتصاد پس از خروج آمریکا از برجام و نیز تراز مثبت تجاری کشور، گفت: امسال 22 میلیارد و 700 میلیون دلار صادرات از کشور انجام شده که نسبت به سال گذشته افزایش داشته و میزان واردات نیز بیش از 21 میلیارد دلار بوده است. 

وی با اشاره به ممنوعیت واردات برخی کالاها به کشور در شرایطی که به اندازه کافی در داخل تولید می‌شود و ممنوعیت واردات خودرو به منظور اختصاص ارز برای تامین کالاهای اساسی، اظهار داشت: بر اساس گزارشی که در جلسه صبح از سوی مسئولان گمرک ارایه شد، ما شاهد رشد 25 درصدی واردات اقلام اساسی و مورد نیاز مردم نسبت به سال گذشته هستیم تا مردم دغدغه‌ای نسبت به تامین کالاهای اساسی خود نداشته باشند و قطعاً این روند تا آخر سال هم ادامه خواهد یافت. 

رییس شورای اقتصاد با اشاره به رسوب کالا در انبارهای گمرکات به دلایل فنی و اداری، جلسه امروز را جلسه‌ای برای حل این موانع دانست و خاطر نشان کرد: تلاش خواهیم کرد با توجه به گزارش رییس‌کل گمرک، موضوعاتی نظیر مابه‌التفاوت قیمت ارز، مناطق آزاد، پرداخت مالیات بر ارزش افزوده و برخی موضوعات از این دست را سریع‌تر مرتفع کنیم تا کالاهای انبار شده هر چه سریع‌تر به بازار عرضه و در اختیار متقاضیان قرار گیرد. 

وی افزود: خروجی از گمرکات کشور طبق گزارشی که رییس‌کل گمرک ارایه کرد نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده است و تعداد کامیون‌هایی که پس از تخلیه و یا بارگیری از گمرکات خارج می‌شوند روال طبیعی گرفته که این‌ها نشان می‌دهد موانع به سرعت در حال برطرف شدن است. 

دکتر جهانگیری افزود: در جلسه امروز موضوعاتی نظیر تامین و ترخیص شیرخشک نوزادان و نیز شیرخشک صنعتی مطرح و مقرر شد در حداقل زمان ممکن مسایل مربوط به این اقلام برطرف شود. همچنین در خصوص ترخیص لاستیک مورد نیاز شبکه حمل‌ونقل جاده‌ای و درون شهری کشور تصمیماتی اتخاذ شد که به‌زودی اجرایی خواهد شد و لاستیک در اختیار کامیون‌داران قرار خواهد گرفت. 

وی تاکید کرد: دولت اصرار دارد کالاهایی که وارد کشور می‌شود سریع‌تر در اختیار مردم قرار گیرد. همچنین دولت از بخش خصوصی کشور که در شرایط جنگ اقتصادی به عنوان سربازان خط مقدم اقتصاد کشور خدمت کرده و زحمت می‌کشند صمیمانه قدردانی می‌کند و خواهان پرهیز از فضاسازی‌هایی است که گاهی اوقات علیه بخش خصوصی خوشنام و واقعی کشور انجام می‌شود.

معاون اول رییس‌جمهور در پایان با اشاره به اینکه کالاها پس از خروج از انبارهای گمرکات حتماً در انبارهای بخش خصوصی به منظور تامین نیاز مردم قرار می‌گیرد، اظهار داشت: وجود کالا در انبارهای رسمی بخش خصوصی نشانه قدرت کشور است، زیرا توانسته‌ایم همه نیازهای داخلی را تدارک ببینیم تا مردم نسبت به آینده دغدغه نداشته باشند؛ بنابراین نباید به کالاهای موجود در انبارهای رسمی بخش خصوصی به عنوان احتکار کالا و سوء‌استفاده نگاه کرد و وزارت صنعت، معدن و تجارت هم حتماً لیست انبارهای بخش خصوصی را اعلام کرده که می‌توانند بدون دغدغه کالاها را به انبارهای خودشان منتقل کنند و انشاءالله هیچ مشکلی برای آن‌ها پیش نخواهد آمد.

گفتنی است، «فرود عسگری» رییس‌کل گمرک جمهوری اسلامی ایران در پایان این بازدید ضمن تمجید از میزبانی شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی تهران، از «محمد جمشیدی» مدیرعامل و نایب رییس هیئت‌مدیره شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران و «علیرضا عربی» مدیرعامل و کارکنان شرکت انبارهای عمومی تهران قدردانی کرد.


۳۱ شهریور ۱۳۹۷ ۱۸:۰۵
تعداد کلیک: ۱,۴۴۹

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
 
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:  
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500