English
 
به انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود

اخبار

اتصال شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران به بستر یکپارچه تبادل اطلاعات اقتصادی و دولت الکترونیک کشور

اتصال شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران به بستر یکپارچه تبادل اطلاعات اقتصادی و دولت الکترونیک کشور
با پذیرش شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران از طریق اتصال به شبکه ملی انتقال داده‌ها در بستر یکپارچه تبادل اطلاعات اقتصادی کشور (بیتا) و تبادل اطلاعات با سازمان‌های حاکمیتی و بالادستی، امکان اتصال سامانه نرم‌افزاری جدید سیستم عملیات شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران به سامانه‌های جامع امور گمرکی فراهم شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شرکت سهامی انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران، از آن‌جایی که در سال‌های اخیر تعداد زیادی از سازمان‌های دولتی کشور اقدام به طراحی، پیاده‌سازی و آمایش سامانه‌های اطلاعاتی برای مدیریت فرآیند کسب‌وکار و خدمت‌رسانی خود نموده‌اند، خدمت‌رسانی موثرتر و افزایش کارآیی فرآیندهای کسب‌وکار سازمان‌ها ایجاب می‌کند که سامانه‌های اطلاعاتی پیاده‌سازی شده از سوی سازمان‌ها به یکدیگر متصل شده و تبادل داده کنند. به عنوان مثال، با اتصال سامانه‌های جامع امور گمرکی به سامانه جامع مالیاتی، مقدار بدهی مالیاتی صاحبان کالا با کم‌ترین خطا و در کم‌ترین زمان به سازمان امور مالیاتی اعلام می‌گردد؛ به علاوه سامانه جامع امور گمرکی می‌تواند بر اساس اطلاعات دریافت شده از سامانه جامع مالیاتی، به صورت خودکار از ترخیص کالاهایی که صاحبان آن‌ها بدهی مالیاتی پرداخت نشده دارند، جلوگیری کند.

از طرف دیگر، با توجه به ویژگی‌های متفاوت هر کدام از این سامانه‌ها شامل زبان برنامه‌نویسی و چارچوب‌های نرم‌افزاری و همچنین استانداردها و پروتکل‌های متفاوت آن‌ها، از سوی وزارت امور اقتصادی و دارایی، چارچوب تعامل‌پذیری دولت الکترونیک در حوزه اقتصاد با هدف استانداردسازی، تسهیل و هماهنگی در تعامل‌پذیری میان سامانه‌های اطلاعاتی تبادل‌کننده داده‌های اقتصادی کشور، طراحی و تدوین گردیده است. این تعامل‌پذیری به معنای ایجاد امکان تبادل و اشتراک اطلاعات و دانش میان دو یا تعداد بیشتری سامانه اطلاعاتی است که دارای سه سطح «تعامل‌پذیری فنی»، «تعامل‌پدیری معنایی» و «تعامل‌پذیری سازمانی» است.

تعامل‌پذیری فنی به معنای ایجاد امکان تبادل داده در لایه‌های شبکه، انتقال و کاربرد میان سامانه‌های اطلاعاتی سازمان‌های مختلف است و با تحقق آن، سامانه‌های مختلف امکان اتصال و تبادل داده را پیدا می‌کنند و از این طریق، تعامل سازمان‌ها برای ارایه خدمات اقتصادی و مالی با سهولت بیشتر و صرف هزینه کم‌تر انجام می‌گیرد. به عبارت دیگر، تعامل‌پذیری فنی، نخستین گام برای تحقق تعامل‌پذیری در دولت الکترونیک است.

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، چارچوب تعامل‌پذیری دولت الکترونیک در حوزه اقتصاد به منظور ایجاد وحدت رویه و نظام‌مندسازی در اتصال سامانه‌های اطلاعاتی سازمان‌ها در حوزه تبادل اطلاعات اقتصادی و مالی کشور، طراحی و مورد بهره‌برداری قرار گرفته است و با استفاده از بستر یکپارچه تبادل اطلاعات اقتصاد کشور (بیتا)، سامانه‌های اطلاعاتی سازمان‌ها در قالب سرویس‌های وب و با رعایت مجموعه‌ای از قواعد، استانداردها و پروتکل‌ها، به یکدیگر متصل شده و تبادل داده انجام می‌دهند که ضمن تسهیل، کاهش هزینه و زمان اتصال سازمان‌ها به یکدیگر، کیفیت و امنیت تبادل اطلاعات میان سازمان‌ها را افزایش می‌دهد.

در این حالت، هر سازمان ضمن ارایه تعدادی سرویس وب، بر اساس نیازهای خود اقدام به دریافت سرویس‌های ارایه شده از سوی سایر سازمان‌ها می‌نماید. حال با تلاش و پیگیری‌های مجدانه چندین ساله کارشناسان معاونت برنامه‌ریزی و اقتصادی، با برقراری اتصال سامانه نرم‌افزاری جدید سیستم عملیات شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران به «بستر یکپارچه تبادل اطلاعات اقتصادی کشور (بیتا)»، امکان بهره‌برداری از سرویس‌های موجود دولت الکترونیک در حوزه اقتصادی مشتمل بر وزارت‌خانه‌های مثل امور اقتصادی و دارایی، راه و شهرسازی و صنعت، معدن و تجارت، مانند استعلام اظهارنامه‌های گمرکی، استعلام اطلاعات بارنامه و ... به صورت الکترونیکی، یکپارچه و غیرحضوری فراهم شده است.

این امکانات و خدمات به‌ویژه برای مشتریان و ذی‌نفعان خدمات شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران در راستای مشتری‌مداری بوده و دارای مزایایی مانند «تبادل داده‌ها با گمرکات کشور و سایر نهادهای مرتبط دولتی»، «یکپارچه بودن آن در سطح کل شرکت‌ها و شعب سراسر کشور»، «کاهش زمان توقف مشتری به دلیل کاهش در ورودی داده‌ها»، «افزایش امنیت و دقت»، «کاهش ضرورت حضور مشتری در شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران»، «سفارش پذیرش کالا»، «ایجاد بستر برای مشتریان به‌منظور ردیابی کالای خود» و ... خواهد بود و مشتریان محترم می‌توانند از طریق پایگاه اینترنتی شرکت به عنوان درگاه الکترونیکی ورود به این سامانه، اطلاعات مربوط به محموله‌های ورودی به هر شرکت یا شعبه را به صورت رایانه‌ای و از راه دور اظهار کرده و در هنگام ترخیص کالا نیز صورت‌حساب مربوطه را به صورت الکترونیکی دریافت و پرداخت مالی آن را نیز انجام دهند.

همچنین با برقراری این اتصال، مزایایی شامل «کاهش جعل و امکان قاچاق کالا»، «یکپارچه‌سازی و تجمیع رویه‌های عملیاتی»، «کسب اطمینان از صحت داده‌ها»، «ایجاد توانایی برای برنامه‌ریزی به‌منظور پذیرش کالا» و ... ، برای شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران حاصل شده است.

از دیگر سو، برقراری اتصال سامانه نرم‌افزاری جدید سیستم عملیات شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران به بستر «بیتا» امکان تبادل اطلاعات مورد نیاز سازمان‌های حاکمیتی را مانند محل استقرار و میزان موجودی کالاها در انبارها و ... به صورت الکترونیکی ایجاد می‌کند و بدین ترتیب، امور حوزه کسب‌وکار به‌ویژه در رابطه با سیستم پنجره واحد تجارت فرامرزی جمهوری اسلامی ایران به میزان قابل توجهی تسهیل می‌شود.

بر اساس این گزارش، ارتباط بین سازمانی در بستر «بیتا» نیاز به فعالیت‌های تکنیکی و برنامه‌نویسی برای اتصال سامانه‌ها به یکدیگر دارد و ارتباط شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران در این بستر در فاز نخست مبتنی بر ارتباط (دریافت و ارایه اطلاعات) با گمرک جمهوری اسلامی ایران است و در گام‌های بعدی ارتباط با سایر سازمان‌های حاضر در این سامانه به‌منظور ارایه خدمات بیشتر به مشتریان برقرار خواهد شد.


۸ آبان ۱۳۹۶ ۰۹:۰۰
تعداد کلیک: ۲,۱۱۱

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
 
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:  
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500