English
 
به انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود

اخبار

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری: شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران نیازمند بازآفرینی و مهندسی مجدد فعالیت‌های خود است

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری: شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران نیازمند بازآفرینی و مهندسی مجدد فعالیت‌های خود است
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شرکت سهامی انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران، دکتر «جمشید تقی‌زاده» مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری در صدر هیئتی متشکل از آقایان دکتر «پیرموذن» عضو هیئت‌مدیره، دکتر «نجات امینی» معاون سرمایه‌گذاری و امور اقتصادی، «عزیز رضایی» مدیرکل دفتر مرکزی حراست و «محمدرضا افشار» مشاور و مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل و «ولی آذروش» مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری آتیه‌صبا، صبح امروز (شنبه، 29 اردیبهشت 1397) در نشست مدیران ارشد شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران حضور یافت.

«محمد جمشیدی» مدیرعامل و نایب رییس هیئت‌مدیره شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران در این نشست ضمن خیرمقدم به جناب آقای «تقی‌زاده» و هیئت همراه و همچنین تبریک حلول ماه مبارک رمضان و آرزوی قبولی طاعات و عبادات، به معرفی و ارایه گزارشی از عملکرد این شرکت در سال گذشته پرداخت و گفت: با وجود اقدام موثر و مفید اقتصادی شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران، این شرکت نیازمند طرح جامع برای ترسیم افق فعالیت‌های خود در آینده است.

وی با معرفی بانک‌های خصوصی و اشخاص صاحب نفوذ در رژیم گذشته به عنوان سهام‌داران قبلی شرکت انبارهای عمومی ایران، تاکید کرد: متاسفانه به دلیل نبود توجه کافی و عدم تسویه حساب با برخی از صاحبان سهام، امروز مشکل‌ساز شده است و این امر می‌تواند در آینده منجر به از دست رفتن منابع و منافع شرکت شود؛ بنابراین این موضوع نیازمند توجه ویژه است.

مدیرعامل شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران با اشاره به واگذاری این شرکت به صندوق بازنشستگی کشوری، سال گذشته را به عنوان یکی از بهترین سال‌های اقتصادی طول عمر 56 ساله شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران دانست و اضافه کرد: در سال 1396، یک رکورد در حوزه درآمدی و سوددهی به دست آمد و این سیر صعودی درآمدی از زمان مدیریت جناب آقای آذروش آغاز شده است؛ البته این موضوع، کار را برای ما سخت می‌کند چراکه امسال با وجود انتظار برای افزایش درآمد و سود، وضعیت کشور غیرقابل پیش‌بینی و احتمالاً سخت خواهد شد و میزان ورود کالا حتماً دچار تحول می‌شود که درآمدهای شرکت انبارهای عمومی ایران را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی ادامه داد: شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران برای جبران این مشکلات، سیاست حضور در عرصه حمل‌ونقل و صنعت لجستیک را در پیش گرفته و تاکنون نتایج خوبی حاصل شده است و اگر در ادامه این روند توفیق داشته باشیم، نگرانی‌ها و مشکلات آینده شرکت برطرف خواهد شد.

نایب رییس هیئت‌مدیره شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران در ادامه با اشاره به طرح‌های اجرا شده در پروژه ملی منطقه ویژه اقتصادی سهلان، افزود: با وجود اقدام‌های اساسی در این پروژه، اما هنوز نیازمند طرح جامع منطقه ویژه اقتصادی سهلان هستیم تا بتوانیم بر اساس آن حرکت کنیم.

 

محمد جمشیدی در بخش دیگری از سخنان خود، اهداف و اولویت‌های برنامه‌های توسعه‌ای شرکت را علاوه بر حفظ بازار و مشتریان موجود، پروژه محور شدن شرکت در راستای کنترل و توسعه طرح‌ها، تبدیل شدن به یکی از حلقه‌های کلیدی زنجیره تامین کشور، تبدیل شدن به مرجع و نشر دانش روز انبارداری و مدیریت انبار کشور، استقرار سامانه هوشمند شبکه انبارداری و جریان ورودی کالا، ورود به زنجیره حمل‌ونقل کانتینر از طریق شرکای شرکت، ورود به لجستیک کالاها اساسی از طریق حضور در بندر امام‌خمینی(ره) و توسعه بخش غیرگمرکی به موازات صیانت از وظایف حوزه گمرکی برشمرد.

بر اساس این گزارش، مهندس «ولی آذروش» مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری آتیه‌صبا نیز در این نشست از زحمات و خدمات آقایان مشایخی و جمشیدی، مدیران‌عامل سابق و فعلی شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران قدردانی کرد و گفت: تمام جوانب امور شرکت در سخنان آقای جمشیدی بیان شد؛ اما چند نکته دیگر برای افزایش بهره‌وری و سودآوری شرکت انبارهای عمومی ایران باید به سرعت پیگیری شود که نخستین آن‌ها، حضور موثر و بدون تاخیر در بنادر جنوبی کشور است. زیرا این بنادر به عنوان مبادی اصلی واردات و صادرات کالا در کشور به‌شمار می‌روند و سهم بازار شرکت انبارهای عمومی ایران در این بخش اندک است.

وی حضور قدرت‌مند در پایانه ریلی آستارا با توجه به ظرفیت موجود در کریدور حمل‌ونقل شمال-جنوب کشور و همچنین سرمایه‌گذاری گسترده کشور آذربایجان در این رابطه را به عنوان دومین تکلیف شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران برشمرد و افزود: افزایش عملیات غیرگمرکی و اخذ مجوزهای مربوطه برای انجام این نوع فعالیت از گمرک جمهوری اسلامی ایران و همچنین توسعه روزافزون منطقه ویژه اقتصادی سهلان با توجه به موقعیت ممتاز جغرافیایی و مزیت‌های نسبی آن مانند وجود ریل اختصاصی راه‌آهن، دیگر ماموریت‌های اصلی شرکت انبارهای عمومی ایران به‌شمار می‌روند.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری آتیه‌صبا در ادامه با تاکید بر ضرورت هماهنگی و هم‌افزایی میان شرکت‌های اقتصادی تابعه صندوق بازنشستگی، خواستار تعامل روزافزون میان مثلت شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران، گمرک جمهوری اسلامی ایران و شرکت گلف‌اجنسی شد و تصریح کرد: دوران اوج‌گیری شرکت انبارهای عمومی ایران در چند سال اخیر هم‌زمان با دوران تحریم‌های ظالمانه علیه میهن اسلامی ایران رخ داده است، بنابراین باید ضمن توجه ویژه به صنعت لجستیک، بخش حمل‌ونقل و همچنین دیگر فعالیت‌های اقتصادی، به دنبال درآمدهای جایگزین باشیم و تلاش خود را در این زمینه مضاعف کنیم.

بنابر این گزارش، دکتر «کمال‌الدین پیرموذن» عضو هیئت‌مدیره صندوق بازنشستگی کشوری نیز در این نشست ضمن قدردانی از تلاش‌های صورت گرفته در شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران، گفت: هیئت‌مدیره صندوق بازنشستگی کشوری حامی توسعه فعالیت‌ها و سرمایه‌گذاری است، اما باید در ابتدا بحث انضباط مالی در تمامی مجموعه‌ها مد نظر قرار گیرد.

همچنین دکتر «نجات امینی» معاون سرمایه‌گذاری و امور اقتصادی صندوق بازنشستگی کشوری در این نشست گفت: با توجه به ظرفیت‌های موجود در مجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و به‌ویژه صندوق بازنشستگی کشوری، می‌بایست میان شرکت‌های همکار، هم‌افزایی صورت بگیرد و از پتانسیل شرکت ملی کشتیرانی به عنوان بزرگ‌ترین واردکننده کالای کانتینری به کشور استفاده کرد.

وی توجه به بنادر شمالی کشور و استفاده از ظرفیت اقتصادی موجود در کشورهای منطقه قفقاز و حوزه CIS را خواستار شد و افزود: از این‌که شرکت انبارهای عمومی ایران در طرح‌های توسعه‌ای خود به بندر چابهار به عنوان مبدا کریدور شمال-جنوب کشور توجه ویژه داشته است، بسیار خرسندم؛ هرچند که باید تدابیری اندیشیده شود تا با پیاده‌سازی سیستم‌های نرم‌افزای عملیاتی و مالی، بهره‌وری مجموعه افزایش یابد. همچنین باید سلسله مراتب حاکمیت شرکتی را به بهترین شیوه ممکن اجرا کنیم و بر اساس سیاست‌های ابلاغی از سوی هلدینگ عمل کرده و آن سیاست‌ها را پیاده‌سازی نماییم.

بر اساس این گزارش، دکتر «جمشید تقی‌زاده» مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری در این نشست صمیمی ضمن قدردانی از تمامی حاضران، جناب آقای «جمشیدی» مدیرعامل شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران را مدیری توان‌مند معرفی کرد که سابقه آشنایی طولانی مدتی با یکدیگر داشته‌اند و گفت: من برای جمع‌بندی تمامی مباحث مطروحه، چندین پرسش مطرح می‌کنم که پاسخ‌ها آن‌ها باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن تهیه و در اختیار صندوق بازنشستگی کشوری قرار گیرد.

وی خواستار بررسی و تهیه گزارشی بر مبنای امکانات، تجهیزات، برندهای تجاری در اختیار و تمامی ظرفیت‌های شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران شد تا مشخص شود که این شرکت باید چه میزان درآمد و سودآوری داشته باشد؟ و آیا درآمد و سود حال حاضر این شرکت مطلوب است و یا خیر؟ و افزود: باید تحقیقات و مطالعاتی انجام شود تا مشخص گردد که آیا، اگر این امکانات در اختیار دیگران قرار می‌گرفت، به همین میزان بهره‌وری و سودآوری دست می‌یافت و یا نتیجه متفاوت خواهد بود؟ و برای یافتن این پاسخ باید مطالعاتی درباره دیگر کشورهای منطقه با توجه به ظرفیت‌های انسانی و امکانات موجود آن‌ها صورت گیرد.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری همچنین خواستار بیان صریح و روشن سیاست شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران برای مقابله با تهدید توسعه مناطق آزاد تجاری و معافیت آن‌ها از درآمدهای گمرکی که جذابیت خاصی برای صاحبان و واردکنندگان کالا به‌وجود آورده است، شد و ادامه داد: ما متاسفانه اطلاعات دقیقی از چگونگی و سیاست‌های مبتنی بر تحقیقات بازار شرکت انبارهای عمومی ایران نداریم و به‌طور قطع باید بازاریابی و جذب کالای گمرکی و غیرگمرکی به صورت عملیاتی پیگیری شود.

دکتر تقی‌زاده، قراردادهای مبتنی بر قالب BOT را برای جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی، مناسب دانست و گفت: شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران دارای ظرفیت بسیار مناسبی برای بهره‌گیری از این نوع قراردادها است و باید این سیاست با استفاده از برند صندوق بازنشستگی کشوری به‌صورت جدی از سوی مدیریت ارشد شرکت پیگیری شود تا بتواند توسعه انبارهای عمومی در قالب طرح جامع یا طرح تفصیلی انجام گیرد.

وی با اشاره تفاهم‌نامه سه جانبه شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران، بانک دی و معاونت تجارت الکترونیک وزارت صنعت، معدن و تجارت برای طرح ملی «بقا» (بهادار کردن قبوض الکترونیکی انبارها) که در سال 90 به امضا رسید، افزود: این طرح در آن زمان می‌توانست تحول چشم‌گیری در درآمدهای شرکت انبارهای عمومی ایران ایجاد کند، اما متاسفانه از نتیجه این طرح اطلاعاتی نداریم.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری سهم فعالیت‌های غیرگمرکی در درآمدهای شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران را اندک دانست و تاکید کرد: باید میان شرکت‌ها و مجموعه‌های تابعه صندوق بازنشستگی هم‌افزایی با محوریت توان‌افزایی رخ بدهد. به عنوان مثال می‌تواند همکاری خوبی در نتیجه اتصال و همکاری شرکت انبارهای عمومی ایران و مجموعه‌های پتروشیمی تابعه صندوق بازنشستگی کشوری برای تسهیل امور نگهداری و صادرات محصولات رخ دهد و این موضوع باید با جدیت دنبال شود و مدیریت ارشد شرکت انبارهای عمومی ایران باید طرح ویژه خود در این رابطه را در کوتاه‌مدت به صندوق بازنشستگی ارایه کند.

وی همچنین خواستار ایجاد شفافیت در مورد اموال و اسناد مالکیت شرکت انبارهای عمومی ایران شد و تصریح کرد: اراضی حدوداً 200 هکتاری شرکت‌های انبارهای عمومی و خدمات گمرکی تهران و غرب در منطقه 18 شهرداری تهران یک سرمایه عظیم برای شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران به صورت خاص و برای بازنشستگان کشوری به صورت عام شناخته می‌شوند و باید مشخص شود که آیا در صورت خروج این شرکت‌ها بر مبنای طرح تفصیلی تهران به خارج از محدوده مورد نظر، طرحی برای تبدیل به احسن این سرمایه‌ها وجود دارد؟

ایشان همچنین دلایل و اهداف خریداری سهام‌های مدیریتی شرکت‌های حمل‌ونقل زنجیره طلایی سرعت و ایران‌تیر را جویا شدند و درباره منطقه ویژه اقتصادی سهلان نیز افزود: این منطقه می‌تواند بهتر و بیشتر از منطقه آزاد اقتصادی ارس در رشد و توسعه اقتصادی منطقه شمال‌غرب کشور عمل کند و باید تدابیری اندیشید تا سهلان به یک قطب اقتصادی و منطقه و Zone تخصصی در آسیای میانه و قفقاز تبدیل شود.

دکتر تقی‌زاده درباره قرارداد همکاری میان شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران و گمرک جمهوری اسلامی ایران که در سال 1398 به پایان می‌رسد نیز این پرسش را مطرح کرد که آیا برای این مسئله، تمهیدات لازم اندیشیده شده است؟ وی سپس موضوع وصول مطالبات از سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی و سرانجام کالاهای قضایی و تعیین دقیق میزان مطالبات از این سازمان را پیگیری کرد.

وی در ادامه میزان بررسی دقیق بدهی شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران به صندوق بازنشستگی کشوری شد و گفت: در طرح‌های توسعه‌ای باید توجه ویژه به بنادر جنوبی کشور صورت گیرد و همچنین باید از روابط نزدیک مدیران ارشد سازمان مانند آقایان امینی، آذروش و بنده با استان‌داران محترم، بهترین بهره را برد تا در تمامی مرزهای زمینی و هوایی کشور مستقر شد.

ایشان با تاکید بر این‌که سیاست صندوق بازنشستگی کشوری در دریافت سود از شرکت‌های تابعه به‌منظور پرداخت حقوق بازنشستگان کشوری تغییر یافته است افزود: در رویه و سیاست جدید، بهره‌وری و سودآوری شرکت‌ها بر مبنای فعالیت سالیان گذشته سنجیده نمی‌شود، بلکه شرکت‌ها باید در برابر سرمایه در اختیار درآمدزایی و سودآوری داشته باشند، بنابراین شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران نیازمند بازآفرینی و مهندسی مجدد فعالیت‌های خود است.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری با بیان این‌که باید شرکت‌ها به صورت جدی برای ادای دین به بازنشستگان کشوری وارد عمل شوند، تاکید کرد: همه ما کارگزاران جامعه بازنشستگان کشوری هستیم و باید در این زمینه امانت‌دار خوبی نیز شناخته شویم؛ چراکه در آینده نزدیک همه باید در پیشگاه خداوند و جامعه، پاسخ‌گوی تصمیم‌ها و اقدامات خود باشیم.

دکتر تقی‌زاده در پایان ضمن قدردانی مجدد از زحمات هیئت‌مدیره و مدیران ارشد صندوق بازنشستگی کشوری و هیئت‌مدیره و مدیریت ارشد شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران برای اصلاح امور، گفت: خوشبختانه در موقعیت مطلوبی قرار داریم و شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران از هیئت‌مدیره خوب و هماهنگی بهره می‌برد و مدیرعاملی توان‌مند در این مجموعه حضور دارد که می‌تواند در پیش‌برد امور شرکت بسیار موثر باشد.

گفتنی است، در این نشست گزارش جامع و کاملی از فعالیت‌ها و اقدامات شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران ارایه شد و سپس معاونان و مدیران ارشد ستاد مرکزی شرکت انبارهای عمومی ایران به بیان نظرات خود برای بهبود فرآیندها، تسهیل امور و افزایش بهره‌وری در این شرکت پرداختند.



 

۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ ۱۷:۲۴
تعداد کلیک: ۲,۰۴۲

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500